Celle membranen & Fedtstoffer i Cellemembranen

Celle membranen er den ydre afgrænsning af en celle og cellens "væg" og ydre barriere mod omgivelserne. Kroppen har 50 billioner celler.

Cellemembranen består af fedtstoffer og proteiner. Der findes følgende fedtstoffer i cellemembranen:


1. Phosfor lipider (75%)
2. Glyco lipider
3. Kolesterol (Cholesterol)

Sådan ser cellemembranen ud (plasma membran). Dobbeltlag af fosfor lipider, som udgør 75% af membranen

Cellemembranen er opbygget som et dobbelt lag af Phosfor lipid med de andre elementer indbygget. Membranen skal opfattes som en dynamisk halvflydende struktur hvor elementerne bevæger sig lidt. Membranen skal være korrekt opbygget for at cellen kan fungere normalt.

Fedtstoffer i kosten forekommer som triglycerider. Ved Optagelsen i kroppen spaltes triglycerid i de enkelte fedtsyrer som så igen opbygges til nye triglycerider som fedt på maven eller som phosfor lipid som et nyt molekyle med 2 fedtsyrer til indbygning i celle membranen.


1. phosfor lipid er 2 fedtsyre molekyler holdt sammen af en fosfat gruppe. Hvilke fedtsyrer der indgår er forskelligt, men der skal være en vis balance mellem forskellige fedt-syrer og mellem de 3 hoved grupper af fedtsyrer: mættet, enkelt-umættet og fler-umættet. De 2 fedtsyre kæder er vent mod hinanden i membranens phosfor lipid dobbelt lag.

Hvilken fordeling der er af de mættet, enkelt umættet og fler-umættet fedt i celle membranen, afhænger i nogen grad af hvad du spiser, idet de fedtstoffer du indtager går direkte ind i cellemembranen som element i fosforlipidet.

Hvis du spiser meget mættet fedt, som er sundt og godt, bliver cellemembranen stabil og tæt, hvis du spiser meget umættet fedt som solsikke, soja, majs, Becel, bliver disse skadelige fler umættede fedtsyrer (linolsyrer) indbygget i cellemembranen som derved bliver ustabil og utæt (skadelige hvis man indtager mere end 9 g daglig, som de fleste gør).

Kolesterol prøver at udbedre skaden ved at gå ind og lukke hullet i cellemembranen som billedet nedenfor viser.

Kolesterol stabiliserer cellemembranen ved at lukke hullerne og udbedre skaderne som omega-6 laver (fedtsyrer med knæk på kæden). Kolesterol er vital for en normal fungerende cellemembran.

Det er årsagen til at kolesterol i blodet falder midlertidigt ved indtagelser af de skadelige vegetabilske olier (omega-6 holdige olier). Kolesterol fjernes fra blodet for at gå ud i de 50 billioner celler og prøve at lukke de huller omega-6 har lavet.

2. Glycolipid er en fedtsyre koblet med et kulhydrat molekyle, de sørger for energi og celle genkendelse f.eks blod og vævs type er knyttet til disse.

3. Kolesterol er en vigtig del af cellemembranen og er nødvendig for at opretholde normal gennemtrængelighed og struktur. Kolesterol er unikt for animalske celler og findes ikke i planter. Ud over at være en vigtig del af cellen indgår den også i vores hormoner og i dannelsen af galde og D-vitamin.

Konkurrence mellem fedtsyrer i membranen
Der er en vis konkurrence mellem fedtsyrerne i fosfor lipid laget om at være en del af cellemembranen. Da fedtsyrerne kommer med kosten, er det kostens sammensætning der afgør hvilke fedtsyrer der indbygges i cellemembranen.

De forskellige fedtsyrer har forskellige egenskaber og flydende i forskellig grad. Vi husker at de skadelige vegetabilske olier som solsikke, majs, madolie, soja og Becel, er flydende selv i køleskab. Det sunde oliven olie er fast, eller halv fast i køleskab, mens det sunde mættede fedt som smør, animalsk fedt som svinefedt samt kokosfedt, er fast i stuetemperatur og køleskab.

cellemembranen med fosforlipid laget og kolesterol indbygget som en del af membranen. De store lilla er proteinmolekyler

Olein syre (omega-9) i oliven olie (udgør 72% af oliven olie) er en enkelt umættet fedt og derfor mere stabil og oliven olie er derfor delvis fast i køleskab.

Det er afgørende for cellemembranens normale funktion at fordelingen af fedtsyrer er inden for visse grænser. Mættet fedt giver en stabilitet og fasthed i cellemembranen, mens fler-umættet fedt er ustabilt og mere flydende.

Hvis du spiser meget solsikke olie, majs, soja, becel og raps olie og margarine lavet deraf, som alle indeholder meget Omega-6 fedtstoffer (linol syre og deraf afledte fedtsyrer), får du meget omega 6, som vil indbygges i cellemembranen i stor mængde og gøre den mindre stabil. Cellemembranen bliver slatten og utæt og cellens funktion bliver unormal.
Omega-6 er desuden inflammatorisk, fremmer inflammation (betændelse) og dannelse af frie radikaler.

... og der har vi en af forklaringerne på den vestlige syge

Kan du forestille dig at alle dine celler er blevet mere slatne og utætte og der er indbygget for meget Omega-6 som sidder og har en inflammatorisk funktion og fremmer betændelse i kroppen? ...og kan du forestille dig hvad det kan afstedkomme af alle mulige sygdomme og virkninger?

​Om Celle membranenWiki



Flere artikler om Fedtstoffer

Fedtstoffer i Maden – Smør Sundt – Skadelige Vegetabilske Olier

oliven & avocado olie er sundt enkelt u-mættet fedt

Omega-3 og Omega-6 fler-umættet essentielle Fedtstoffer. Husk IKKE for meget!

Fedt syrer i mælk, olier og fedtstoffer


Referencer - Fedtstoffer

1. The Oiling of America - Om hele fedt og kolesterol forskrækkelsen. Løgnen om mættet fedt og kolesterol. Om Omega-3 og 6.  Weston A. Price Foundation

Weston A. Price Foundation er en uafhængig organisation, hvis formål er korrekt information om fødevarer, især fedtstoffer. westonaprice.org

2. Ovenstående "The Oiling of America" i dansk oversættelse. Weston A. Price Foundation
Livet er fedt - her får du sandheden om fedt

3. The Weston A. Price Foundation's forslag til USA's regering vedr. fødevarer og fedtstoffer:

Weston A. Price makes the following recommendations: Comments to the FDA Obesity Working Group. Dokumentet ligger på FDA's hjemmeside (FDA = food and drug administration svarer til fødevarer styrelsen)
Word doc, højreklik og vælg "gem destination som"

4. Omega-3 på Wikipedia. Dansk

5. Omega-3 på Wikipedia. Engelsk

6. Omega-3 på Netdoktor.dk

7. Omega-6 på Wikipedia. Dansk

8. Omega-6 på Wikipedia. Engelsk

9. U-mættet fedt. Unsaturated fat på Wikipedia

10. Essentielle fedtsyrer på Wikipedia. Engelsk

11. Kokosnød olie. Coconut Research Center

12. COCONUT OIL AND HEART DISEASE

13. Coconut Oil and Heart Disease

14. Health Benefits of Coconut Oil

15. Will New 2015 Dietary Guidelines Reverse Four Decades of Foolish Fat Phobia?

16. Fedtrig kost bremser aldring af hjernen

17. A wonder food for the brain is Coconut oil

18. Uheldige soja virkninger. Soy Myths & Truths

19. Skeaff, 2009. Artikel pdf
Samlet studie af 28 forskellige undersøgelser omfattende 280.000 personer og follow up perioder fra 4-25 år og analyse af 6.600 dødsfald, viste følgende: (CHD = coronary heart disease)

- Intake of trans fatty acids = transfedt was strongly associated with CHD mortality.
-  Intake of saturated fatty acids = mættet fedt was not significantly associated with CHD mortality
-  Intake of mono unsaturated fatty acids = enkelt umættet fedt was not significantly associated with CHD mortality
-  Intake of poly unsaturated fatty acids = fler u-mættet fedt omega-6 was significantly associated with CHD mortality

Videoer om Fedtstoffer

The Oiling of America (President Sally Fallon, Weston A. Price Foundation)
www.youtube.com/watch?v=fvKdYUCUca8

Kolesterol Myter og Fakta. Uffe Ravnskov Video foredrag på dansk.  https://vimeo.com/133132124




Hans Rønne

Hej og Velkommen til Siden LangtFedtLiv.dk.
Du er velkommen til at komme med kommentarer og spørgsmål.

Du bliver bedt om email, men den er ikke synlig for andre. Det er kun så jeg kan svare dig og bliver ikke misbrugt.

Hilsen Hans Rønne (Biolog & Dyrlæge)



Mecindo er et online apotek. Vi har et stort sortiment inden for håndkøbsmedicin, vitaminer, kosttilskud og helsekost samt kropspleje