Fedtstoffer i Kosten

Fedtstofferne i kosten omfatter mættet fedt, enkelt u-mættet fedt, fler u-mættet fedt samt kolesterol.

Det sunde fedt:

  • mættet fedt. Findes i smør, mælk, kokos og animalsk fedt som fedt på kødet og i mindre mængder mættet fedt i flydende vegetabilske olier.
  • enkelt u-mættet findes i oliven og avocado. Oleinsyre = omega-9
  • kolesterol findes i små mængder i mælk, kød og æg og andet animalsk. Ikke i vegetabilsk
  • Omega-3. Essentiel fedtstof, Se nedenfor

Essentielle fedtstoffer
Omfatter fler u-mættede fedtstoffer ...er usundt (giftigt) i mængder over anbefalet mængde.
De Essentielle fedt-syrer, kan vi ikke selv danne, vi skal have dem via kosten, men vi må ikke få for meget.

Der er 2 forskellige essentielle fedtstoffer

  • Omega-3 (alfa-linolensyre) findes i størst mængde i fiskeolie, vandlevende dyr, hørfrø olie og rapsolie. Vi skal have 3 g. Omega-3 daglig DHA og EPA som kun findes i fisk og vandlevende dyr, ikke i hørfrø og rapsolie.
  • Omega-6 (linolsyre) findes som i solsikke, majs, soja, raps olie og margariner. Vi skal have 9 g daglig af denne og det får alle rigeligt, de fleste får alt for meget af dette fedtstof.

Det usunde fedt:

  • Transfedt. Der har i mange mange år været op til 50% transfedt i margarine dannet ved en hårdhændet kemisk proces for at gøre flydende planteolier faste til margarine. Transfedt er nu ved lovgivning begrænset til et indhold på 2% i margariner og færdiglavet mad. Transfedt er skadeligt, indbygges i cellemembranen i stedet for det sunde mættede fedt hvor de sidder og gør skade og danner frie radikaler.
  • Hydrogeneret fedt i margariner. Transfedt er ved lovgivning begrænset til 2% indhold i margariner og mad. Så finder man bare ud af at ødelægge fedtstofferne endnu mere.
    Ved at bearbejde margarinerne, transfedtet videre ved hydrogenering (yderligere tilførsel af brint) bliver transfedtet fuldstændigt hydrogeneret og kan ikke teknisk kaldes tranfedt. Der er ingen lovgivning på det (endnu).
  • Margariner. Indeholder hydrogenerede vegetabilske olier og det skadelig fler umættet fedt: omega-6
  • Vegetabilske olier rige på det skadelig fler umættet fedt: omega-6.
    Solsikke, majs, soja, Becel flydende margarine. Raps olie har 20% Omega-6, mens det sunde oliven olie kun har 11% Omega-6, så brug oliven olie.

​Læs mere om fedtsyrer og hvordan de er opbygget her: Fedt syrer i mælk, olier og fedtstoffer

Skema oversigt over fedtsyrer i de enkelte olier

​Hydrogenering af vegetabilske olier

Vegetabilske olier med meget omega-3 og omega-6 som soja, majs og solsikke olier, er flydende i stue temperatur og i køleskabet. Oliven olie med meget omega-9 (enkelt u-mættet oleinsyre), bliver delvis fast i køleskab, mens mættede fedtstoffer som smør, kokos olie og animalsk fedt er fast ved stuetemperatur.

Hvordan laver man så margarine, som skal være fast, ud af flydende vegetabilske olier? svaret er at olierne behandles kemisk, så de får et andet smeltepunkt.

Ved margarine produktion kan udgangspunktet være soja-bønner, majs, solsikkefrø eller rapsfrø, som gennemgår en kemisk behandling med ekstraktion af olien med opløsningsmidler, varmebehandling, ludbehandling, blegning og deodorisering (fjernelse af lugte ved opvarmning).

Dernæst foretages en hydrogenering hvor oliernes dobbelt-bindinger (det er u-mættede fedtstoffer med dobbelt-bindinger) mættes, så olierne bliver mere faste, med Nikkel som katalysatorer under højt tryk og temperatur. Det man kalder delvis eller partiel hydrogenering.

Partiel hydrogenering på wikipedia: klik her
Om margarine på wikipedia: klik her

Transfedt

Ved processen partiel hydrogenering i margarine produktionen hvor man hærder olierne, en proces som gør flydende olie fast, dannes transfedtsyrer (eller bare transfedt), en rumlig "forkert" fedtsyre, som kroppen ikke vil kendes ved og reagerer imod.

Transfedt er et eksempel på skadelige stoffer, som danner frie radikaler i kroppen og øger risikoen for hjerte-kar sygdomme.

Den er skadelig for kroppen fordi den virker som og danner frie radikaler dvs. ustabile molekyler der angriber sunde celler i kroppen og fremkalder skader.

Ved raffinering af olier til "salatolie" eller "madolie" og ved industriel forarbejdning til f.eks. magarine, ødelægges alle olier ved hårdhændet behandling med varme og kemisk behandling. Derved dannes skadelige stoffer som danner frie radikaler i kroppen.

Andre betegnelser for ødelagte olier er: Partielt hærdet fedt, delvist hydrogeneret fedt og hærdet vegetabilsk olie.
Sojaolie bruges ofte som bestandel af magarine. Kig på etiketten på emballerede kager og slik og du finder sikker hærdet vegetabilsk fedt.

Det gik godt i mange år med margarine med ca. 50% af dette kunstige transfedt. Husk man har lavet margarine siden 1911. Så begyndte nogle at fremføre, at det var skadeligt for vores helbred. Mary G. Enig, PhD, en amerikansk ekspert i fedtkemi og ernærings ekspert, var en af de første til at råbe op.

Mary G. Enig (nu død) var fra Weston A. Price Foundation, en uafhængig organisation, hvis formål er korrekt information om fødevarer, især fedtstoffer. westonaprice.org, se artikler nederst.

I 2003-4 blev det i danmark ved lov vedtaget at industri produkter som f.eks magarine, færdiglavet mad og restaurant mad, max må indeholde 2% trans-fedtstoffer.
I USA var det staten New York i 2006 som var den første til at indføre regulering af transfedt indholdet.

Industrien måtte føje lovgivningen og rettede sig hurtigt ind. Det overholdes af industrien, men fedtet hydrogeneres nu fuldstændigt, i stedet for delvist, så det ikke teknisk er transfedtstoffer længere, sådan at de overholdte lovgivningen, men de er fortsat skadelige.

Hydrogenerede vegetabilske fedtstoffer i margarine er dårligt for vores helbred, fordi disse kunstige fedt-stoffer fungerer som frie radikaler og fedtstofferne indbygges i vores celler, hvor de kan sidde og irritere omgivelserne.

Frie radikaler og skadelige stoffer dannes også i vores eget køkken når vi steger med fedtstoffer som ikke er egnede til det (fler umættet fedt omega-6 olier og Becel som indeholder Omega-6) og når vi opvarmer margarine til stegetemperatur, dannes der skadelige stoffer. Der dannes ikke transfedt i køkkenet det kræver brint og højt tryk.

... og husk så at du kan finde margarine og hydrogeneret vegetabilsk fedt stort set alle steder: i brød, kager, kiks, wienerbrød, slik, færdiglavede retter, halvfabrikata som pølser og pålæg, på restauranten, i pulvere, i friturestegte varer som pommes frites og franske kartofler. osv.

Det ser ud som om denne ekstra hydrogenering får blodsukkeret til at stige mere end andre fedtstoffer. I en undersøgelse steg blodsukkeret 20% ved indtagelse af sådan et fedtstof. Så prisen for den ekstra hydrogenering er mere sukkersyge?

Naturlig forekommende transfedt
Mens det industrielle transfedt dannes ved industriens kemiske processer når de vegetabilske olier hydrogeneres, findes transfedt også naturligt i mælk og smør, men det er ikke skadeligt, faktisk omdanner kroppen noget af det naturlige transfedt til CLA, et stof, der har kræft bekæmpende egenskaber.

Margarine produktion. Slutproduktet "I can't believe it's not Butter"
Jeg kan ikke tro, at dette ikke er smør! Pakken er fra 1981 fremstillet af Becel/unilever.

Fra soja bønner eller majs, ekstraheres fedtstofferne med Hexan opløsningsmiddel (nogenlunde som benzin) under højt tryk. Damprenset for at fjerne alle vitaminer og anti-oxidanter. En Nikkel katalysator tilsættes og massen hydrogeneres ved at tilsætte brint under højt tryk og temperatur. Den sæbelignende grå substans renses for at fjerne den forfærdelige lugt. Derefter bleges den og der tilsættes syntetiske vitaminer, farve og smagsstoffer. Og så er det ud til husmødrene.

Og så er der bare at sige velbekomme, en brik i århundredes kost-katastrofe er lanceret.
Og dette har stået på siden 1911 hvor den første margarine af bomuldsfrø blev lanceret.

Fedtstoffer i madlavning

Alt det følgende smides ud:

Margarine, flydende margarine, Becel, alle de Omege-6 rige olier: salat-olie, mad-olie, solsikke, soja, majs olie og Becel.
Har du diesel bil, kan du hælde det i tanken, ellers kan du aflevere det til kemikalie affald.


Brug de sunde fedtstoffer

Stegning og bagning
Smør, svinefedt, oksefedt, jomfru kokos olie, Palme olie eller de enkelt u-mættede olier: Jomfru oliven og avocado olie.
Steg aldrig i andre vegetabilske olier, solsikke, majs soja, raps, madolie, salatolie, becel eller margarine.

Kokos og kokos olier er supersundt
Kokosnød og kokosolie (som er fast op til 25 gr) er en super god og sund mættet fedt og fantastisk til madlavning, godt at stege i og giver en god aroma.

Meget velegnet til al madlavning og stegning. Olien er 92% mættet fedt af forskellige syrer (se skema ovenfor) og noget af det fineste og sundeste der findes.

Kokos er meget sundt for dit helbred og for dine cellers cellemembraner, modvirker og heler de uheldige og skadelige virkninger fra omega-6 olierne og er super næring til hjernen.

Prøv at bruge kokos mælk til madlavning, det er supergodt, til sammenkogte retter, sovser og dressing. Der er 15-20 % kokosfedt i kokosmælk på dåse.

Kokosnød og kokos fedt (kokos olie) er supersundt

Til nød kan du bruge palmin som er rafineret kokos olie og altså mættet fedt, men rafineret = kemisk renset og behandlet lige som margarine, men langt bedre end margarine.
Steg dine egne pommes fritter på panden i smør, kokosolie eller forsigtigt i olivenolie.

Mere om de gode egenskaber ved kokos: Er Kokos Olie sundt? – Kokos Fedt har mange Gode Egenskaber

Stegning-Bagning, ikke for meget varme

Uanset hvad du steger i, må du aldrig branke hverken olien, smørret eller maden. Det gælder både vegetabilske og animalske madvarer. Du må ikke stege det så maden bliver sort, der dannes skadelige stoffer når tingene steges for hårdt.

Proteiner, kulhydrater og sukker i maden, fedtstoffer og olier, kan ikke tåle at blive branket.

Det samme gælder når du bager. Brødet må ikke bliver for mørkt, der dannes skadelige stoffer. 

Til brødet
Smør, olivenolie, kokos olie. Smørbar blandingssmør rørt med uhærdet rapsolie (f.eks kærgården smørbar, kærgården "mini 40%" eller "økologisk") indeholder 5-6 % omega-6 og er udmærket. Der er lidt mere både omega-6 og omega-3 i end rent smør, stammende fra rapsolien.

Der er ca. 5-6 % fler-umættet fedt i, hvoraf ca. 4 % er omega-6 og 2 % er omega-3 (som alfa-linolensyre).

I alm. smør er der naturlig 2,4% omega-6 og 0,4 % omega-3.
Så der er altså ca. 1,6% mere omega-6 og 1,6% mere omega-3 i end i normalt smør, og det kommer fra rapsolien.

Ren smør er ret hårdt i køleskab. Du kan eksperimentere med selv at blande smør, kokosfedt og oliven olie, for at gøre det smørbart ved køleskabs temp.

Oliven og avocado olier kan bruges i salat til at hælde over færdiglavet mad, til bagning eller til forsigtig stegning ved lav varme, Olier må ikke blive for varme, så bliver de skadelige! Det skal være jomfru olier.
Der er 11% omega-6 i olivenolie og 12% omega-6 i avocado olie.

Jamie Oliver, den engelske TV-kok, har rost avocado olie, som den bedste olie at stege i.

Rapsolie:
kan til nød bruges til forsigtig stegning og bagning men der er 20% omega-6, som du ikke må få for meget af, så hvorfor bruge rapsolie, når der er sunde alternativer som smør og kokosolie?

Andre vegetabilske olier:
solsikke, soja, majs, mad-olie, salat olie og flydende margariner, Becel, er ikke velegnet til stegning. Det er hovedsaglig fler u-mættede olier med højt indhold (35%) af det ustabile omega-6, som ikke kan tåle opvarmning.

oliven & avocado olie er sundt enkelt u-mættet fedt

Den sunde Oliven olie

Hvis man går ud fra at modermælk fedt sammensætningen er ideelt for mennesker, så er en kost bestå-ende af en god del mættet fedt sammen med oliven olie / avocado olie ideel, da det efterligner modermælk sammensætningen som er ca. 50% mættet fedt og 35 % oleinsyre (oliven oliens fedtstof)

Oleinsyre er hoved fedtstoffet i oliven / avocado olie. Det er en Enkelt u-mættet fedtsyre (en enkelt dob-beltbinding) også kaldet omega-9. Den er ikke essen-tiel, vi kan selv lave den.


Størstedelen af oliven olie (71%) og avocado olie (71%) er denne enkelt u-mættede olein syre, som desuden findes i mælk/smør (29%) og modermælk (35%), i raps olie (60%) og 20-25% i de øvrige vege-tabilske olier.

Oliven og avocado frugter og olierne derfra er sunde, vi kan spise det i moderate mængder, der er ikke nog-en øvre grænse.
Olierne er et relativt stabil fedtstof som kan tåle at blive brugt til stegning ved lav varme.

Oleinsyre har fået sit navn fra oliven fordi det er den frugt og olie med mest oleinsyre. Oliven og avocado olie er næsten identiske, men man hører ikke meget om avocado olie, men den er super god og der er mange gode ting i avocado f.eks E-vitamin og anti-oxidanter.

Oliven olie har 2% mere mættet fedt end avocado olie, som har 2% mere fler u-mættet fedt, som er mere flydende. Oliven olie og avocado olie bliver begge halvfaste i køleskab ved 4-5 gr, men avocado olien bliver halv fast ved lidt lavere temperatur end olivenolien.


Oliven olie i middelhavs landendeSom de fleste ved, er olivenolie et stort element i madlavningen i middelhavslandende og netop disse befolkninger, har lav forekomst af hjerte tilfælde, åre-forkalkning og kræft og har en høj levealder.

Befolkningen i Spanien, Italien og Grækenland, de største Oliven producenter (75% af verdens produktion), har alle en højere levealder end Danmark og USA.

Det er heldigt og nok et rent tilfælde at oliven vokser
naturligt der og blev til et vigtigt levnedsmiddel, som samtidig er super sundt. Oliven træet hedder Olea europaea, og antyder dermed at træet stammer fra og er karakteristisk for europa.

Oliven Høst


Heldigt fordi netop oliven har et stort indhold af olein syre som også modermælk og komælk har en stor del af, hvilket gør oliven olien's fedt til et naturligt levnedsmiddel for os. Derudover indeholder oliven vig-tige anti-oxidanter.

USA har ikke haft oliventræer voksende naturligt og har ikke nogen større oliven produktion. Der er en mindre produktion i Californien.
I stedet har de en kæmpe produktion af solsikke, soja og majs, alle olier som har et uheldigt stort indhold af Omega-6, som netop er en af elementerne i den amerikanske kost katastrofe. Det er de olier vi bliver oversvømmet af, det er de olier vi får alt for meget af.

​Om Avocado

Avocado er pæreformet frugt fra avocado træ (Persea americana), som hører til den botaniske familie Lauraceae. Træet stammer fra Mexico.

Avocado frugt, avocado (også kaldet en avocado pærer eller alligator pære) vejer 100-250 g og er botanisk et stort bær med en stor frø. Frugten modnes efter høst.

Næringsværdi
Avocadoer har en fin nøddeagtig smag og et højt indhold af værdifulde fedtstoffer, op til 19% fedt. Der er 167 kal i avocado, de fleste fra fedt hvoraf 70% er enkelt umættet fedt, oleinsyre, som er meget sundt og samme olie som som i oliven olie. 2% protein, 0,4% sukker/stivelse, 6,8% fibre og 72% vand.

Avocadoer har et højt indhold af kostfibre og avocadoer er rige på B, E og K vitaminer.

Avocado i mad
Avocado kan spises rå, men bruges ofte i retter eller med toppings som rejer, tun eller kylling. Avocadoer kan anvendes i milkshake, til at give aroma i søde retter eller anvendes som puré.
Avocadoer anvendes i sandwich og salater eller som tilbehør til kylling og kød.
Avocadoer er populære i vegetariske retter som en erstatning for kød. Avocado er en vigtig ingrediens i den mexicanske dip kendt som guacamole.

Ligesom æbler, bliver avocado'ens kød oxideret og får en brun overflade, når de udsættes for luft, men du kan bruge citronsaft til at forhindre den enzymatiske farveændring.

Info om avocado
Avocadoer er en kommercielt værdifuld afgrøde og dyrkes i tropiske eller subtropiske klimaer i hele verden (uden frost).

Avocado træ er blevet dyrket i tusinder af år i Central- og Sydamerika og blev indført i Californien i det 19. århundrede og i dag er de meste af USA's avocado produktion beliggende i det sydlige Californien.

Avocado træ - klar til høst
Adskillige sorter er kendt men den mest populære sort "Hass" udgør det meste af produktionen. Avocado træ kan producere omkring 500 avocadoer om året.

Avocado modnes ikke på træet, men modnes efter høst. Avocadoer kan blive siddende på træet i månedsvis. Avocadoer plukkes mens de er hårde og grønne og modnes i et par dage ved stuetemperatur.

Avocado træ som stueplante
Nogle holder avocado planter indendørs som stueplante. Det er let at spire kerne. Sæt 3 tændstikker i kernen og nedsænk det halvvejs i et glas vand, så vil den spire og danne rødder efter en måned. Derefter sættes den i jord som holdes fugtig.
Planten udvikler sig og vil blive et træ med tiden.

Avocadoer er giftige for dyr
Avocado blade og andre dele af planten er giftige for mange dyr, herunder fugle, katte, hunde, kvæg og heste.

Avocado høst i Californien

Flere artikler om Fedtstoffer

Omega-3 og Omega-6 fler-umættet essentielle Fedtstoffer. Husk IKKE for meget!

Fedt syrer i mælk, olier og fedtstoffer

Celle membranen og fedtstoffer

Referencer - Fedtstoffer

1. The Oiling of America - Om hele fedt og kolesterol forskrækkelsen. Løgnen om mættet fedt og kolesterol. Om Omega-3 og 6.  Weston A. Price Foundation

Weston A. Price Foundation er en uafhængig organisation, hvis formål er korrekt information om fødevarer, især fedtstoffer. westonaprice.org

2. Ovenstående "The Oiling of America" i dansk oversættelse. Weston A. Price Foundation
Livet er fedt - her får du sandheden om fedt

3. The Weston A. Price Foundation's forslag til USA's regering vedr. fødevarer og fedtstoffer:

Weston A. Price makes the following recommendations: Comments to the FDA Obesity Working Group. Dokumentet ligger på FDA's hjemmeside (FDA = food and drug administration svarer til fødevarer styrelsen)
Word doc, højreklik og vælg "gem destination som"

4. Omega-3 på Wikipedia. Dansk

5. Omega-3 på Wikipedia. Engelsk

6. Omega-3 på Netdoktor.dk

7. Omega-6 på Wikipedia. Dansk

8. Omega-6 på Wikipedia. Engelsk

9. U-mættet fedt. Unsaturated fat på Wikipedia

10. Essentielle fedtsyrer på Wikipedia. Engelsk

11. Kokosnød olie. Coconut Research Center

12. COCONUT OIL AND HEART DISEASE

13. Coconut Oil and Heart Disease

14. Health Benefits of Coconut Oil

15. Will New 2015 Dietary Guidelines Reverse Four Decades of Foolish Fat Phobia?

16. Fedtrig kost bremser aldring af hjernen

17. A wonder food for the brain is Coconut oil

18. Uheldige soja virkninger. Soy Myths & Truths

19. Skeaff, 2009. Artikel pdf
Samlet studie af 28 forskellige undersøgelser omfattende 280.000 personer og follow up perioder fra 4-25 år og analyse af 6.600 dødsfald, viste følgende: (CHD = coronary heart disease)

- Intake of trans fatty acids = transfedt was strongly associated with CHD mortality.
-  Intake of saturated fatty acids = mættet fedt was not significantly associated with CHD mortality
-  Intake of mono unsaturated fatty acids = enkelt umættet fedt was not significantly associated with CHD mortality
-  Intake of poly unsaturated fatty acids = fler u-mættet fedt omega-6 was significantly associated with CHD mortality

Videoer om Fedtstoffer

The Oiling of America (President Sally Fallon, Weston A. Price Foundation)
www.youtube.com/watch?v=fvKdYUCUca8

Kolesterol Myter og Fakta. Uffe Ravnskov Video foredrag på dansk.  https://vimeo.com/133132124



Hans Rønne

Hej og Velkommen til Siden LangtFedtLiv.dk.
Du er velkommen til at komme med kommentarer og spørgsmål.

Du bliver bedt om email, men den er ikke synlig for andre. Det er kun så jeg kan svare dig og bliver ikke misbrugt.

Hilsen Hans Rønne (Biolog & Dyrlæge)



Mecindo er et online apotek. Vi har et stort sortiment inden for håndkøbsmedicin, vitaminer, kosttilskud og helsekost samt kropspleje