Fedtsyrer i forskellige olier

Fedtstofferne i animalsk og vegetabilsk fedt forekommer som triglycerider, det er 3 fedtsyre molekyler bundet sammen med et glycerol molekyle. Hvilke fedtsyrer det er, varierer og afhænger også af hvor fedtstoffet kommer fra.

De 3 fedtsyrer i molekylet kan være mættet, enkelt u-mættet eller fler u-mættet, en blanding af de tre eller ens.

Molekylet til højre har 3 mættede fedtstoffer der er ingen dobbelt binding alle er enkeltbindinger C-C som er mættet fedt og sådan et molekyle er det mest stabile med højt smeltepunkt, derfor fast i stuetemperatur som f.eks. smør, kokosolie eller svinefedt.

Umættede fedtstoffer her vil en eller flere C=C bindinger være dobbelte, det gør det mindre stabilt og mere flydendede.
Antallet af C (Carbon, kul) atomer og bindinger afgør hvilken fedtsyre det er.

Fedtstoffet i et levnedsmiddel har altid en blanding af forskellige fedtsyrer og ikke kun én fedtsyre. Uanset hvilket fedt det er, er der en blanding af forskellige fedtsyrer, det kan være mættet, enkelt umættet eller fler umættet.

Den typer fedt der er mest af, betegner hvilke fedttype levnedsmidlet er. F.eks olivenolie har 71% enkelt umættet nemlig oleinsyre, 11,5% fler umættet (2 forskellige) og 13,5 % mættet fedt (2 forskellige).
Da oliven har mest enkelt umættet, kalder man oliven olie for enkelt umættet.

Mættede fedtsyrer (uden dobbeltbinding):
Lauric syre (C12) (som indgår i triglycerid på billedet), Myristinsyre (C14), palmitinsyre (C16), stearinsyre (C18)

Enkelt umættede (én dobbelt binding): oleinsyre (C18) = omega-9 fra olivenolie

Fler umættede (flere dobbelt bindinger): Linolsyre (C18) = omega-6

Triglycerid molekylet er sammensat er et glycerol og 3 fedtsyrer som kan være forskellige. Det viste molekyle har 2 mættede og en enkelt u-mættet fedtsyre (én dobbelt binding).Mættede fedtsyrer er rumligt set, lige kæder, mens u-mættede har et knæk for hver dobbelt binding de har

Triglyceriderne kan ikke optages i kroppen direkte, men skal spaltes først til de enkelte fedtsyrer. De korte og mellemlange fedtsyrer (op til 12 C), kan ved passiv diffusion optages direkte over tarmepitel cellerne og direkte ind i blodbanen.

De længere fedtsyrer bliver ved galdens hjælp optaget til tarmepitel cellerne hvor de igen danner triglycerider og sammen med kolesterol og protein, dannes chylomicroner, små runde dråber af fedt og protein, som derefter transporteres rundt med blodet og til leveren hvor de evt. kan forbrændes til øjeblikkelig energi eller de kan bruges til opbygning af nye fedtstoffer.

Fra blodet kan fedtsyrerne igen indbygges i f.eks cellemembraner som phosfor lipid, som har 2 fedtsyre molekyler eller de kan nedbrydes i leveren til energi. Eller de kan opbygges igen til triglycerid og aflejres i kroppen som fedt. Animalsk fedt og fedt omkring maven, er altså i form af triglycerid.

Fedtstoffet til venstre er smør, som hovedsaglig indeholder mættet fedt. Molekylet som er vist er et triglycerid med 3 mættede fedtsyrer med lige carbon kæder. Det er stabile fedtstoffer, faste i stuetemp. Godt og sundt fedtstof.

Triglycerid Molekylet til højre har tilknyttet 3 fedtsyrer som alle har et eller flere knæk på kæden, altså 3 umættede fedtsyrer. Én har ét knæk på kæden, det er en enkelt umættet fedtsyre, mens de 2 andre har flere knæk på kæden, altså fler umættede fedtsyrer. Typisk triglycerid molekyle fra en flydende vegetabilsk olie f.eks. solsikke olie.

Fosfor lipid molekylet i Cellemembranen
er 2 fedtsyre molekyler holdt sammen af en fosfat gruppe. Dette molekyle er den største bestanddel af cellemembranen og derfor helt afgørende for normal cellefunktion.
Sammensætningen af fosfor lipid molekylet, hvilke fedtsyrer der er indbygget, er en af nøgle tingene i den vestlige syge.

De 2 fedtsyrer kan være mættede, enkelt umættede eller fler umættede fedtsyrer eller en blanding. 2 mættede fedtsyrer (2 lige kæder af fedtsyrer) giver et stabilt fosfor lipid molekyle, mens umættede fedtsyrer med knæk på molekylet, er ustabile fosfor lipid molekyler med lavere smeltepunkt, og derfor mere flydende end mættet fedt.

Jo flere umættede og især fler-umættede fedtsyrer der er inbygget i cellemembranen, jo mere ustabil og utæt er cellemembranen. Et helt centralt punkt i den vestlige syge.

Mere om cellemembranen her...​

Du er hvad du spiser og det skal tages helt bogstaveligt!

De fedtstoffer du spiser, de fedtsyrer der indgår i din kost, går direkte ind i celle membranen og bliver en del af dig, idet de blive indbygget i fosforlipid molekyler, som udgør størstedelen af cellemembranen.

Du har 50 billioner celler i kroppen. Hvis du vil have gode stabile tætte celler og undgå sygdomme, skal du hovedsaglig spise mættet fedtstoffer som i smør, animalsk fedt, kokos olie samt enkelt umættet fedt som i oliven og avocado olie.

Hvis du følger sundheds myndighederne og fylder dig med masser af fler umættet fedt, som du får at vide du skal, får du ustabile utætte celler, kræft, blodpropper og utallige sygdomme. Hvis du tilmed fylder dig med masser af sukker og kulhydrater, altså den traditionelle vestlige kost, er du på vej til store helbreds problemer.

Optimalt skal der være en vis balance mellem forskellige fedtsyrer og mellem de 3 hoved grupper af fedtsyrer: mættet, enkelt-umættet og fler-umættet for at din kost er optimal.
Du må max få 9 g. Omega-6 og 3 g. Omega-3. Det er de fler umættede fedtstoffer.

Så har vi de enkelt umættede og mættede tilbage, der kan du passende lade 50% være mættet fedt og 35% være enkelt umættet fedt, så fedtet i din kost får sammen indhold som mælkefedt og fedtet i cellememranen.

2 Fosforlipid molekyler, som er hoved bestanddelen af cellemembranen i dine 50 billioner celler. Det til venstre består af 2 mættede fedtsyrer, det er et godt stabilt molekyle, mens det til venstre, har en mættet fedtsyre og en enkelt umættet, med et enkelt knæk.

Hvis det var et flerumættet ville der være 2 eller flere knæk på, hvilket ville gøre fosforlipid molekylet ustabilet og mere flydende. Hvilke fedtsyrer der indgår i fosforlipid molekylet afhænger af hvilke fedtstoffer du spiser.

Procentvis indhold af fedtsyrer i fedt og olie - w=omega 3,6,7,9 - m=mættet - S=sterol

* plus afledte fedtsyrer af omega-3 og 6, som vi kan danne ud fra linol syre og alfa-linolen syre (Omega 3) i fiske olie er mest i form af Omega 3 fedtstofferne: EPA (Eicosapentaensyre) og DHA (Docosahexaensyre)

Palmitolein (**+ vaccenic syre). Omega 7, er enkelt-umættet.

Smør indeholder 81% fedt (resten hovedsaglig vand) fordelt som i skemaet under komælk fedt
Bl.a efter Aarhus Karlshamn AB [pdf]



Flere artikler om Fedtstoffer

Fedtstoffer i Maden – Smør Sundt – Skadelige Vegetabilske Olier

oliven & avocado olie er sundt enkelt u-mættet fedt

Omega-3 og Omega-6 fler-umættet essentielle Fedtstoffer. Husk IKKE for meget!

Celle membranen og fedtstoffer


Referencer - Fedtstoffer

1. The Oiling of America - Om hele fedt og kolesterol forskrækkelsen. Løgnen om mættet fedt og kolesterol. Om Omega-3 og 6.  Weston A. Price Foundation

Weston A. Price Foundation er en uafhængig organisation, hvis formål er korrekt information om fødevarer, især fedtstoffer. westonaprice.org

2. Ovenstående "The Oiling of America" i dansk oversættelse. Weston A. Price Foundation
Livet er fedt - her får du sandheden om fedt

3. The Weston A. Price Foundation's forslag til USA's regering vedr. fødevarer og fedtstoffer:

Weston A. Price makes the following recommendations: Comments to the FDA Obesity Working Group. Dokumentet ligger på FDA's hjemmeside (FDA = food and drug administration svarer til fødevarer styrelsen)
Word doc, højreklik og vælg "gem destination som"

4. Omega-3 på Wikipedia. Dansk

5. Omega-3 på Wikipedia. Engelsk

6. Omega-3 på Netdoktor.dk

7. Omega-6 på Wikipedia. Dansk

8. Omega-6 på Wikipedia. Engelsk

9. U-mættet fedt. Unsaturated fat på Wikipedia

10. Essentielle fedtsyrer på Wikipedia. Engelsk

11. Kokosnød olie. Coconut Research Center

12. COCONUT OIL AND HEART DISEASE

13. Coconut Oil and Heart Disease

14. Health Benefits of Coconut Oil

15. Will New 2015 Dietary Guidelines Reverse Four Decades of Foolish Fat Phobia?

16. Fedtrig kost bremser aldring af hjernen

17. A wonder food for the brain is Coconut oil

18. Uheldige soja virkninger. Soy Myths & Truths

19. Skeaff, 2009. Artikel pdf
Samlet studie af 28 forskellige undersøgelser omfattende 280.000 personer og follow up perioder fra 4-25 år og analyse af 6.600 dødsfald, viste følgende: (CHD = coronary heart disease)

- Intake of trans fatty acids = transfedt was strongly associated with CHD mortality.
-  Intake of saturated fatty acids = mættet fedt was not significantly associated with CHD mortality
-  Intake of mono unsaturated fatty acids = enkelt umættet fedt was not significantly associated with CHD mortality
-  Intake of poly unsaturated fatty acids = fler u-mættet fedt omega-6 was significantly associated with CHD mortality

Videoer om Fedtstoffer

The Oiling of America (President Sally Fallon, Weston A. Price Foundation)
www.youtube.com/watch?v=fvKdYUCUca8

Kolesterol Myter og Fakta. Uffe Ravnskov Video foredrag på dansk.  https://vimeo.com/133132124




Hans Rønne

Hej og Velkommen til Siden LangtFedtLiv.dk.
Du er velkommen til at komme med kommentarer og spørgsmål.

Du bliver bedt om email, men den er ikke synlig for andre. Det er kun så jeg kan svare dig og bliver ikke misbrugt.

Hilsen Hans Rønne (Biolog & Dyrlæge)



Mecindo er et online apotek. Vi har et stort sortiment inden for håndkøbsmedicin, vitaminer, kosttilskud og helsekost samt kropspleje