Hvad er Alzheimer's?
Kost & Alternativ Behandling

Af Wikipedia fremgår: "Alzheimers sygdom (ofte forkortet Alzheimers eller kaldet Alzheimers Syndrom) er en fremadskridende degenerativ hjerne sygdom, der medfører svigtende hjerne funktion, efterhånden demens, og efter 7 til 10 år død. Sygdommen rammer typisk ældre mennesker, og er den mest almindelige årsag til demens."

Alzheimer's symptomer

Tiltagende problemer med at huske ting der lige er sket, det går især ud over korttids hukommelsen. Kan ikke finde ord og deltage i en samtale, man går i stå, kan ikke huske hvad det var man skulle og kan ikke finde ud af alm. dagligdags ting. Kan ikke finde rundt i byen selvom man kender den. Senere mistes det meste af sproget og kan ikke sammensætte sætninger og det bliver kun til enkelte ord.

90.000 har demens i Danmark. 

Alzheimer's forandringer

Karakteristisk for Alzheimers er ophobning af amyloid pigment i hjernecellerne og neurofibrilær tau proteiner. Desuden sker der tab af nerveceller og svind af hjernevævet i flere områder af hjernen.

foto fra Wikipedia

  

Alzheimer's årsag

Årsagen til Alzheimer's er ukendt. Det vides ikke om de omtalte ophobninger af pigmenter er den primære årsag eller om det er en følge af noget der sker før. Ophobningen af pigmenter fører til en neuro inflammation, en betændelses reaktion i nervevævet.

Alzheimer's behandling

Der sker en formindskelse af acetylkolin produktion, et signal stof i hjernen og brug af medicin der hæmmer nedbryding af acetylkolin har en vis effekt.

Der er ingen kendt behandling eller helbredelse for Alzheimer's andet end støttende medikamentel behandling og pleje, støtte og forståelse fra pårørende.

Nyttige links om Alzheimer's

Alzheimer's disease på Wikepedia (engelsk)

Dansk Alzheimerforening
www.alzheimer.dk/

Amerikansk Alzheimerforening
http://www.alz.org/

Engelsk Alzheimerforening
http://www.alzheimers.org.uk/

Alzheimer’s Australia
https://fightdementia.org.au/

Ingen af ovennævnte alzheimer foreninger
angiver årsag, forebyggelse og behandling

Det er chokkerende at ingen af de ovennævnte Alzheimer's foreninger angiver årsagen til Alzheimer's eller forebyggelse og behandling, når alle angiver, at hvis man har diabetes 2 øges risikoen for Alzheimer's!

Der angives heller ingen nærmere specifikationer for hvilken kost man skal spise, dog fremgår det at middelhavskost giver nedsat risiko. En enkelt forening angiver at man skal holde igen med sukker, og det er jo fornuftigt og rigtigt.

Og så det sædvanlige pjat om ingen mættet fedt og ingen kolesterol, dette er igen den gamle fejlagtige fedtforskrækkelse der går igen.  

Mine betragtninger om Alzheimer's og Kost
Min tilgang til tingene er altid helt anderledes end lægens, som med medicin lindrer symptomer og ikke andet, altså helbreder ikke.

Det synes jeg ikke er godt nok, jeg søger altid at fjerne årsagen ved at korrigere nogle ting.

Årsagen til Alzheimer's angives alle steder som ukendt, men der er tale om en inflammation i nervesystemet, derfor bør man spise en kost der giver mindre inflammation generelt og sørge for at de 2 vigtige Omega-3 og Omaga-6 er i rette forhold og mængde, for de indgår direkte i kroppens immunsystem.

Da det meste af hjenen består af fedt og især kolesterol er rigt repræsenteret i myelin skederne, bør man sørge for en fedt rigtig kost, dvs det sunde mættede fedt, kolesterol samt de enkelt umættede olier: oliven og avocado og begrænse de skadelige fler umættede fedtstoffer (Omega-6).

Immunsystemet
Omega-6 og omega-3 olier er afgørende faktorer i immunsystemet, der skal være et bestemt forhold imellem de to, sådan at man skal have ca 2-3 gange mere omega-6 end omega-3. De anbefalede mængder er 6-9 gram omega-6 og 3 gram omega-3 daglig.

Omega-6 er betændelsesfremmende, mens omega-3 er betændelseshæmmende, de indgår simpelhen direkte i immunreaktionerne overalt i kroppen.

Da Omega-6 er betændelses fremmende er det vigtigt du ikke får for meget af det.

Så første punkt er at få disse olier i rette mængder.

Tag fiskeolie kaplser fx. 6-9 stk af de billige fra Netto

Vedr. Omega-6 fler u-mættet fedt

Det usunde skadelige Omege-6 fler u-mættede fedt er overalt, det værste er solsikke olie med 65% i. Majsolie, sojaolie, madolie, becel, margarine.
Dermed alt færdiglavet mad, brød, kage, chips. Solsikke frø og valnødder har stort indhold.
Mandler er bedre.

Som sagt vi skal have 6-9 g. pr. dag af omega-6
og IKKE MERE. Alle får meget mere.

Fedtsammensætningen
Det optimale fedt for et menneske er SMØR, som er mælkefedt af samme sammensætning som mækefedtet i modermælk. Der er vel ingen der kan benægte at modermælk er den optimale ernæring for et spædbarn, vi er simpelthen som pattedyr designet til at få det som spæd. Derfor er det logisk at fedtet er optimalt (komælk fedt fx. smør og modermælk fedt er stort set ens)

Mættet fedt er godt
Mange fortæller at mættet fedt er dårligt, men det er der intet belæg for. Det er 50 års misinformation, manipulering, bedrag og efterfølgende fedtforskrækkelse der stadig hænger ved, så det er det man fortsat hører fra det offentlige system.​

Hvis man ser på kroppens 50 billioner cellers cellemembran, så indeholder den ca. samme fedtfordeling som mælkefedt. Igen en indikation på at mælkefedt er det optimale.

Menneskets hjerne indeholder 86 millliader nerveceller, som også har cellemembran.

Mælkefedt indeholder:
50% mættet fedt af forskellige fedtsyrer
35% olein syre. Enkelt umættet fedtsyre samme som i olivenolie (også kaldet Omega-9)
15% = resten en blanding af andre fedtstoffer inklusiv omega-6 og omega-3 samt 0,5% kolesterol.

Myelin skeder

Myelin skeder er nervecellernes isolation, ligesom isolationen på en ledning. Myelin består af FEDT hvor kolesterol indgår som en stor og væsentlig del. Om Myelin skeder

Så det jeg vil foreslå er at få noget ordentligt fedt dvs. mættet fedt og kolesterol samt olivenolie og avocado (som ligner oliven i fedtsammensæting).

Omega-6 og 3 som anført ovenfor skal vi ikke have ret meget af (om omega-3 og Omega-6)

(Glem alt hvad du har hørt om mættet fedt at det skulle være usundt, vrøvl)

Kokos Fedt

Det mættede fedt, der vil jeg foreslå smør, som jo er det optimale samt KOKOS OLIE.

Kokos olie er en vidunder olie især til nerve-systemet. Det er næsten ren mættet fedt og derfor super sundt. Det mættede fedt er kortkædede fedtsyrer som er super næring til hjernen.

Kokos olie bliver flydende ved 25 grader og så bliver det meget tyndt, tyndere end olivenolie og det er netop fordi det er mindre molekyler.

Du kan bruge kokos olie på brød og det er super godt og sundt at stege i, fordi som næsten ren mættet fedt, er det meget stabilt.

Du kan også tage 2 gange 10-20 gram kokosolie daglig direkte med ske.

Mere om Kokos olie længere nede.​

Kolesterol Medicin
Kolesterol medicin blokkerer for den naturlige og livsvigtige syntese af kolesterol og er en dårlig ide for alle mennesker, især hvis man har hjernesymptomer eller hjernesygdom.

C-Vitamin
C-Vitamin er en vigtig antioxidant som neutraliserer stoffer fra stofskifteprocesser, der er blevet iltet og dermed aggressive. Tag 2x500 mg daglig. En stor dosis men det er ikke skadeligt, så det kan du roligt tage.

D-Vitamin
Generelt får alle for lidt D-vit. Jeg forslår 85 Mikrogram (Matas). Det er 10 gange mere end anbefalet dosis, men anbefalet dosis bliver sikkert opjusteret og du kan roligt tage det.

Nervetransmissionen

Magnesium
Magnesium er ekstrem vigtig for nerve transmissionen og jeg foreslår tilskud fx. 2-3 kapsler Magnesium Citrat (mærket Solaray fra Matas). Mere om Kalk og Magnesium her...

"Many of the symptoms of Parkinson’s disease can be overcome with high magnesium supplementation"  Magnesium in Neurological Diseases and Emotions

Kalk
Når vi snakker om Magnesium, så er det vigtigt der er en balance mellem Kalk og magnesium, de virker begge i nervetransmissionen og du må IKKE få for meget kalk og hvis du spiser mælkeprodukter især ost får du rigeligt med kalk OG MÅ IKKE TAGE KALKTILSKUD.

For meget kalk giver også afkalkning af knoglerne, ja det er rigtigt + blodprop.

Alzheimer's er Sukkersyge (diabetes) i Hjernen

Alzheimer foreningerne angiver alle at diabetes 2 patienter har øget risiko for Alzheimer's. Så de er tæt på at angive årsagen, uden at vide det.

Alzheimers er netop Diabetes i hjernen også kaldet diabetes 3.

Lad mig lige ridse op hvad den alm. sukkersyge type 2 er (gammel mands sukkersyge):

Diabetes 2 er insulin resistens af kroppens celler, især muskelceller. Cellerne er blevet udsat for store blodsukker svingninger og efterfølgende insulin svingninger, så cellerne er kørt trætte og ikke orker at respondere på insulin, som virker ved at transportere blodsukkeret ind i cellerne.

Når man har diabetes 2 producerer man ekstra meget insulin, men cellerne bliver mere og mere ligeglade med insulinet, så bugspytkirtlen er nødt til at producerer mere og mere insulin.

Årsagen til diabetes 2, er store mængder sukker og hurtige kulhydrater gennem mange år, som får blodsukkeret og insulin niveauet højt op. De høje insulin niveauer er den direkte årsag til fedme, som følger med diabetes 2, idet insulin også er et fedt lagrende hormon. 

Hjernen kan også blive insulin resistent
De svingende blodsukker og insulin værdier, kan også gøre hjernecellerne insulin resistente.  Dvs de er kørt trætte af det meget insulin og har nedsat sin følsomhed for insulin. Det betyder at blodsukkeret som der er rigeligt af (højt blodsukker) ikke bliver transporteret ind i hjerne cellerne og de kommer til at sulte og dør af sult til sidst.

Video "The Secrets of Sugar" - CBC News
spol frem til 28:18. Afsnit om alzheimers, diabetes i hjernen. Der vises et forsøg med en rotte der har fået sukker og fået alzheimer's


Nyttige links om Alzheimer's Diabetes 3

Alzheimer's: Diabetes of the Brain?

Diabetes and Alzheimer’s Disease – What’s The Link?

Type 3 Diabetes på www.diabetes.co.uk

Forbyggelse og alternativ behandling af Alzheimer's
Kokos olie som behandling af Alzheimer's

behandlingen af Alzheimer's er en 2 komponent ting

1) Når Alzheimer's er diabetes 3 og skyldes insulin resistens, så er behandlingen af Alzheimer's den samme som diabetes 2, nemlig kost korrigering.

Skær kraftigt ned på sukker og de hurtige kulhydrater, gør det langsomt over nogle dage. Kroppen skal tilpasse sig, den har været vant til kolosale mængder af kulhydrater, nu skal den lære, at der ikke er så meget mere.

se mere her: Diabetes Kost – Reducer Insulin med Moderne Diabetes Håndtering

2) Kokos olie er en superfood, en gave til dit helbred og super god næring til hjernen.

Alle mennesker med hjerne symptomer -og sygdomme burde have kokosfedt i kosten: blodprop, ADHD, depression, alzheimers, parkinson, MS

Alle mennesker bør simpelthen bruge kokosolie.

Det meget specielle ved kokosolie, er at det består af mellem kædede mættede fedtsyrer, som nemt bliver omdannet til keton stoffer, som er glimrende næring for hjenecellerne som kan leve af 75% keton stoffer og 25% glukose.

Ved at spise kokosolie, tilfører du næring til de sultne hjerneceller, som ikke kan få glukose (på grund af insulin resistens).

Kokos olie har masser af andre gode virkinger
Der er masser af information om alle de gode virkninger ved kokos fedt.

​Se også denne artikel på Videnskab.dk, som taler om at Fedtrig kost, især kokosolie, bremser aldring af hjernen.

​"Bivirkning" ved kokosolie: Udover det er super sundt og giver godt helbred, får du også en flottere hud og bliver smuk. 52-årig ligner en ung kvinde: Her er hendes hemmelighed

Kokos Olie's gode egenskaber: Coconut Research Center


Det er vist at kokos olie kan forbedre Alzheimer's

Her er en historie om et ægtepar hvor manden fik alzheimers. Han blev sat på kokosolie og blev markant forbedret på få uger. Ikke noget videnskabeligt forsøg, bare en virkelig historie. Se videoen nedenfor.

Nedenfor har manden tegnet et ur, før han begyndte med kokos olie. Tegning af en urskive med tallene er en alm. test for Alzheimer's.

Se her hvordan han tegnede uret efter et par uger​: Coconut Ketones

Coconut Oil Cure for Alzheimer

Our story; Alzheimers' and Coconut Oil. Ægtepar fra Australien. Han havde begyndende hukommelses problemer og depression. Allerede efter 1 uge på kokos olie mærkede han fremgang.

​Gurkemeje og Alzheimer's disease

​Der er talrige beretninger om Gurkemejes helbredende egenskaber for stort set alt muligt. En af dem er at det er virksomt over for Alzheimer's sygdom og kan bedre tilstanden.

Gurkemeje har være brugt i tusinder af år som krydderi i madlavningen i Indien og som farvestof. Gurkemeje er den gule farve i karry pulver, som er en blanding af flere forskellige krydderier.  

Indien har en af verdens laveste forekomster af Alzheimers.​

Gurkemeje er en kraftig anti-oxidant lige som andre krydderier. Der er flere forskellige aktive stoffer i rødderne, Curcuminoider, hvor Curcumin er en af dem. De aktive stoffer optages og kan passere blod hjerne barrieren.

De synes at virke som anti-oxidant og anti-inflammatorisk og neutraliserer frie radikaler og modvirker de betændelses reaktioner som sker i og omkring nervecellerne og som nedbryder nervecellerne samt synes at reducere amyloid pigmenterne som er karakteristisk for alzheimers.

Gurkemeje er derfor også kandidat at forsøge sig med i andre hjerne degenerative sygdomme som parkinson og multiple sklerose.​

Gurkemeje planten dyrkes i stor stil i Indien

Gurkemeje Som Kosttilskud​

Du kan få gurkemeje i 3 forskellige former: pulveriseret rod som kapsler eller i pose. Derudover kan du få gurkemeje ekstrakt i kapsler, fx. Turmeric mærket Solaray som fås i nogle Matas. Jeg ved ikke om denne ekstrakt indeholder alle de aktive ingredienser og kan derfor ikke anbefale den.

De aktive stoffer i gurkemeje er fedtopløselige og du skal tage det samtidig med mad​ hvor der er fedt i, ellers optager du ikke de gode ting.  Tag det fx. samtidig med kokosolie.

Natur Drogeriet Curcuma med Gurkemeje
495 mg (90 kapsler). 2-3 kapsler daglig

Gurkemeje er tæt beslægtet med ingefær og ligner ingefær planten og rødderne ligner hinanden. Det er rødderne som tørres og pulveriseres som er gurkemeje pulver.

Biogan Gurkemeje Pulver (200 gr). 1-2 g daglig

Du kan bruge gurkemeje pulveret i madlavning og fx. i smoothie. Pas på pulveret er kraftigt farvende og sviner​.

I denne case story med 3 alzheimer patienter får de Gurkemeje pulver i kapsler 764mg/dag og der ses væsentlig forbedring hos patienterne:

Effects of turmeric on Alzheimer's disease with behavioral and psychological symptoms of dementia​

I dette dobbelt blind forsøg med gurkemeje ekstrakt (curcumin 3C complex), findes ingen forbedringer hos den gruppe der får ekstraktet.

Oral curcumin for Alzheimer's disease: tolerability and efficacy in a 24-week randomized, double blind, placebo-controlled study​

Efter disse 2 ovenstående undersøgelser, ser det ud som om man skal have gurkemeje som pulver og det er jo også det der bliver brugt i madlavningen.

Andre artikler om Gurkemeje:

Turmeric på Wikipedia
Super Food: Let’s Talk Turmeric
The effect of curcumin (turmeric) on Alzheimer's disease: An overview
Therapeutic Potential of Turmeric in Alzheimer's Disease: Curcumin or Curcuminoids
Can Turmeric Cure Alzheimer’s Disease?
Turmeric Benefits for Parkinson’s
Benefits of Turmeric for Multiple Sclerosis
Curcumin Inhibits Experimental Allergic Encephalomyelitis. Suggest its use in the treatment of MS and other Th1 cell-mediated inflammatory diseases.

Referencer - Fedtstoffer

1. The Oiling of America - Om hele fedt og kolesterol forskrækkelsen. Løgnen om mættet fedt og kolesterol. Om Omega-3 og 6.  Weston A. Price Foundation

Weston A. Price Foundation er en uafhængig organisation, hvis formål er korrekt information om fødevarer, især fedtstoffer. westonaprice.org

2. Ovenstående "The Oiling of America" i dansk oversættelse. Weston A. Price Foundation
Livet er fedt - her får du sandheden om fedt

3. The Weston A. Price Foundation's forslag til USA's regering vedr. fødevarer og fedtstoffer:

Weston A. Price makes the following recommendations: Comments to the FDA Obesity Working Group. Dokumentet ligger på FDA's hjemmeside (FDA = food and drug administration svarer til fødevarer styrelsen)
Word doc, højreklik og vælg "gem destination som"

4. Omega-3 på Wikipedia. Dansk

5. Omega-3 på Wikipedia. Engelsk

6. Omega-3 på Netdoktor.dk

7. Omega-6 på Wikipedia. Dansk

8. Omega-6 på Wikipedia. Engelsk

9. U-mættet fedt. Unsaturated fat på Wikipedia

10. Essentielle fedtsyrer på Wikipedia. Engelsk

11. Kokosnød olie. Coconut Research Center

12. COCONUT OIL AND HEART DISEASE

13. Coconut Oil and Heart Disease

14. Health Benefits of Coconut Oil

15. Will New 2015 Dietary Guidelines Reverse Four Decades of Foolish Fat Phobia?

16. Fedtrig kost bremser aldring af hjernen

17. A wonder food for the brain is Coconut oil

18. Uheldige soja virkninger. Soy Myths & Truths

19. Skeaff, 2009. Artikel pdf
Samlet studie af 28 forskellige undersøgelser omfattende 280.000 personer og follow up perioder fra 4-25 år og analyse af 6.600 dødsfald, viste følgende: (CHD = coronary heart disease)

- Intake of trans fatty acids = transfedt was strongly associated with CHD mortality.
-  Intake of saturated fatty acids = mættet fedt was not significantly associated with CHD mortality
-  Intake of mono unsaturated fatty acids = enkelt umættet fedt was not significantly associated with CHD mortality
-  Intake of poly unsaturated fatty acids = fler u-mættet fedt omega-6 was significantly associated with CHD mortality

Videoer om Fedtstoffer

The Oiling of America (President Sally Fallon, Weston A. Price Foundation)
www.youtube.com/watch?v=fvKdYUCUca8

Kolesterol Myter og Fakta. Uffe Ravnskov Video foredrag på dansk.  https://vimeo.com/133132124



Hans Rønne

Hej og Velkommen til Siden LangtFedtLiv.dk.
Du er velkommen til at komme med kommentarer og spørgsmål.

Du bliver bedt om email, men den er ikke synlig for andre. Det er kun så jeg kan svare dig og bliver ikke misbrugt.

Hilsen Hans Rønne (Biolog & Dyrlæge)



Mecindo er et online apotek. Vi har et stort sortiment inden for håndkøbsmedicin, vitaminer, kosttilskud og helsekost samt kropspleje