​Hvad er Blodtryk og hvad skal mit blodtryk være?

Når hjertet slår, pumper det blodet ud i arterierne og rundt i kroppen, for at give ilt til kroppen. Blodets tryk inde i blodkarrene, er dit blodtryk og det angives som mm kviksølv.

Hvis dit blodtryk er for højt, kommer der ekstra tryk på dine arterier (og dit hjerte), og dette kan føre til hjerteanfald og hjerneblødning, forsnævring af blodkar, skader på øjne, nyrer og hjernen.

Blodtrykket måles i "millimeter kviksølv (mmHg) og er skrevet som to tal. For eksempel, hvis dine tal er 120/ 80 mmHg, siger man at dit blodtryk er 120 over 80.

Det største tal er trykket i blodkarrene når hjertet lige har trukket sig sammen og pumpet blodet ud i arterierne. Blodtrykket er størst nu. Man kalder dette tal, det systoliske tryk.

Mellem hvert hjerteslag er der et hvile tryk, som kaldes det diastoliske tryk, det lille tal, som er et slags grund tryk niveau.

Forklaring til hjerte animationen.
Det blå er u-iltet blod: kommer ind fra kroppen øverst til venstre (blå pil ind) og nederst til venstre (ikke markeret). Til højre forkammer, til højre hjerte kammer ud i lunge arterierne (blå pile h. og v. side), til lungerne, hvor det bliver iltet. 

Det røde blod er iltet: kommer fra lungerne 2 røde pile i højre side på tegningen. Går til venstre forkammer, til venstre hjerte kammer og pumpes ud i aorta buen med arterie udløbere (3 røde pile øverst). Aorta, kroppens store arterie, går nedad (nederst til højre umarkeret) forsyner kroppen med iltet blod.    

Hvad er det normale blodtryk?
Det ideelle blodtryk for voksne er under 120 over 80 (120/80). På dette niveau, har vi lavere risiko for hjertesygdomme og helbredsproblemer.

Blodtryks niveauer
Under normalt: under 100/60
Normalt: under 120/80
Forhøjet: over 140/90 (150/90 for folk over 60 år, jfr stor USA sammenlignende studie)

De fleste har blodtryk i området fra 120/80 til 140/90, hvor det sidste er grænsen for hvornår der er forhøjet blodtryk.

Selvom du ikke har forhøjet blodtryk, er det vigtigt at holde dit blodtryk så lavt som muligt. Jo højere blodtryk, jo højere risiko har du for helbreds problemer.

hvis blodtrykket er over 120/80 bør du tage skridt til at få det ned selvom det ikke er det man kalder forhøjet blodtryk.

For Lavt blodtryk
Blodtrykket kan også være for lavt og her er grænsen 100/60. For lavt blodtryk kaldes også hypotension og er som regel ikke farligt, men du kan blive svimmel, kuldskær og fryse.

Symptomer på forhøjet blodtryk
Peter Qvortrup Geisling fortæller, hvilke symptomer, du skal være opmærksom på

Forhøjet Blodtryk
Hvordan ved du om du har forhøjet blodtryk?

For højt blodtryk (hypertension) er normalt ikke noget, du føler og det giver som regel ingen symptomer eller tydelige tegn. Hvis det er meget højt kan du have hovedpine og svimmelheds anfald.

Er dit blodtryk højere end 140/90 (150/90 for folk over 60), skal du tage skridt til at få det ned. Er det lettere forhøjet kan du forsøge med kost korrigering og motion og løbende få målt trykket.

Er det meget forhøjet er det nødvendigt du også får medicin, idet et forhøjet tryk er farligt.

Hvad giver forhøjet blodtryk?
En usund livsstil og kost vil øge blodtrykket over tid. Og jo højere dit blodtryk bliver, jo højere er din risiko for at få helbreds problemer i fremtiden.​

Her er en liste over ting der giver dig forhøjet blodtryk

• Overvægt
• Stress
• Salt
• Alkohol
• Sukker
• Store mængder kulhydrat (brød, kage, slik, pizza, pasta, kartoffel)
• Lakrids
• Rygning og nikotin tyggegummi

Tjek blodtryk skemaet nedenfor

​Hvordan kan man sænke sit blodtryk?

Den gode nyhed er, at hvis du har forhøjet blodtryk, vil sunde ændringer bidrage til at bringe det ned. Og du behøver ikke at vente til du har forhøjet blodtryk med at start sunde livsstils- og kost ændringer.

Blodtryk kost og Livsstil

1. Spis mindre salt

For meget salt øger dit blodtryk, så det er vigtigt at spise så lidt som muligt. Faktisk kan nogle mennesker med højt blodtryk kunne undgå blodtrykssænkende medicin ved at skære ned på salt.

Vi har behov for ca. 6 g. salt daglig, de fleste får en del mere end det.

Det meste af saltet, du spiser, er ikke, hvad du putter i din mad, men er i tilberedte fødevarer som færdigretter, brød, pålæg, morgenmadsprodukter, ost, chips, snacks, spegesild, ketchup, salt mandler, saltede peanuts.
Når du køber mad, kontrollere etiketterne og vælg så lavt saltindhold som muligt, når du handler ind.


Spar på saltet når du laver mad, brug forskellige krydderier istedet, så lægger du ikke mærke til at der er mindre salt i. Lad være at sætte saltbøssen på bordet.

​2. Spis mere salat og grøntsager

Spis rigeligt med grøntsager af forskellig slags, det hjælper med til at sænke dit blodtryk og er iøvrigt supersundt. Ærter og bønner.
Hold igen med frugt og nøjes med 1-2 stk, der er meget sukker i og halvdelen er det skadelige og giftige frugtsukker, som i sig selv giver forøget blodtryk.

​3. Andet mad

Andet mad der er særlig blodtryks venligt: Kalkun, kylling, fisk, Omega-3 fiskekapsler. Middelhavs kost med olivenolie, Yoghurt. Hvidløg, chokolade, hørfrø, fiberrigt, groft istedet for hvidt brød.

Q10 kosttilskud styrker hjertet og kan sænke blodtrykket med op til 17/10 i dine tal. Drik rigeligt vand.

Undgå store mængder protein fx. kød. Undgå de giftige Omega-6 holdige olier (solsikke, majs, soja, becel, margarine, madolie) der sammen med 

mange kulhydrater, især de hurtige, er ansvarlig for hjerte-kar sygdom, plak i blodkarrene og blodprop.

4. Tab dig hvis du er overvægtig

Vægttabet vil alene give dig lavere blodtryk og reducere andre helbredsproblemer.

Den bedste måde at tabe sig på er ved at spise mere fedt og reducere kulhydrater, idet det er kulhydraterne og det høje blodsukker og insulin niveauer, der gør dig fed.

Se siden: Overvægtig ? – Simpelt at Blive Slank – Sådan Taber Du Dig

5. Drik mindre alkohol

Alkohol øger blodtrykket. Hold dig til de anbefalede grænser: 21 genstande om ugen for mænd og 14 genstande om ugen for kvinder.


6. blodtryk og Motion - Bliv mere aktiv

Sørg for motion fx. 30 minutter gå tur daglig og tænk over, hvordan du kan blive mere aktiv i dit daglige liv. Enhver aktivitet, der øger pulsen er ideel.


7. andet

Få blodtrykket tjekket regelmæssigt. Sørg for at føre et u-stresset liv, få god nattesøvn, stop rygning og nikotin tyggegummi.

Stop indtagelse af sukker og Store mængder kulhydrat (brød, kage, slik, pizza, pasta, kartoffel)
Hold igen med lakrids.

Et stk. mørk chokolade fx. 25 g daglig er fint.

Mættet fedt og kolesterol, er sundt og ikke an-svarlig for hjerte-kar sygdomme, så du kan roligt spise smør, kokosolie og fedt på kødet. Ja, det sagde jeg - hvis du har hørt noget andet, er du bliver fyldt med misinformation. Oliven og avocado olie er også sundt.

blodtryk og alder - Skema

blodtryk og alder - Skema

Hans Rønne

Hej og Velkommen til Siden LangtFedtLiv.dk.
Du er velkommen til at komme med kommentarer og spørgsmål.

Du bliver bedt om email, men den er ikke synlig for andre. Det er kun så jeg kan svare dig og bliver ikke misbrugt.

Hilsen Hans Rønne (Biolog & Dyrlæge)



Mecindo er et online apotek. Vi har et stort sortiment inden for håndkøbsmedicin, vitaminer, kosttilskud og helsekost samt kropspleje