Få et langt liv - undgå for hurtig ældning

Anti-oxidanter forlænger livet

Sund kost er vigtigt for et sundt og langt liv.
Din kost er dit brændstof som giver dig energi og byggestene til at opbygge og vedligeholde din krop. Hvis brændstoffet ikke er i orden, hakker du dig igennem livet og går i stå tidligt, både mentalt og fysisk og motoren går helt ud på et tidligt tidspunkt når du dør.

Din kost er også din Medicin og din Medicin er din Kost. Du kan forebygge aldring, du kan forebygge og helbrede sygdomme med en korrekt kost.

Undgå hurtig ældning

  1. ​Sund kost som beskrevet på forsiden "home". Det er især vigtigt at du reducerer sukker og hurtige kulhydrater og holder helt med de skadelige omega-6 holdige olie.
    Vigtigt du får noget ordentlig fedtstof som smør, fedt på kødet, kokosolie, oliven eller avocado olie.
  2. Tag omega-3 kapsler daglig. MEGET VIGTIGT
  3. ​Anti-oxidanter i kosten og som kost tilskud: C-vitamin, Selen, E-Vit og Q10 (2 x 30mg Q10/dgl)
  4. ​Hold dig aktivt både mentalt, fysisk og socialt. Gå til et eller andet hvor du har aktivitet og social samvær. Ældreklubber er super gode når du kommer op i årene.
  5. ​Få motion daglig. En gåtur, cykling, svømning, badminton osv. det behøver ikke være hård træning. En halv eller hel times gåtur er perfekt.
  6. ​Hold din krop i træning, styrk ryggen og overkrop med øvelser eller gymnastik. Få maven væk med træning, ordentlig kost og slankekur.
  7. ​Pas på med medicin, det kan være bivirkningerne overstiger virkningen. F.eks. nervemedicin kan undgås i mange tilfælde med rigtig kost, motion og aktiviteter.
  8. ​Rygning er selvfølgelig kraftigt skadeligt på dit helbred, livskvalitet, livslængde. Det giver hurtig ældning og hurtig død.
  9. ​alkohol er sundt i små mængder, især rødvin, men hold dig til anbefalingerne om max 2-3 genstande daglig.
  10. Tag hjerte magnyl som forebyggelse mod blodpropper.

Anti-Oxidanter

Anti-oxidanter er en vigtig del af vores kost som er livsforlængende og forbyggende mod for tidlig ældning og diverse sygdomme som f.eks. kræft og hjerte-kar sygdomme.

Der findes over 1000 forskelllige anti-oxidanter i vores kost, om den ene er vigtigere end den anden er der ingen der ved, ej heller hvor meget den enkelte betyder. Derfor er det vigtigt vi får en varieret kost, for at få så mange forskellige som muligt.

Der er især mange anti-oxidanter i frugt og grønt. Mange af de kraftige farvestoffer, som giver farve til frugt og grønt er netop disse anti-oxidanter.

Andre anti-oxidanter er de bitre, sammensnærpende og kraftigt smagende stoffer som f.eks. du finder i mørk chokolade og kakao pulver, i kanel og stødt nelliker, i et surt æble, i rødvin og i krydderier.

Kanel, stødte nellliker, kakao pulver er nogle af de kraftigste naturlige plante anti-oxidanter. Kaffe er også en kraftig anti-oxidant.

Anti-oxidanter er det der kommer med kosten, mens kroppens eget forsvar er et enzym-system. Fælles for de 2 forsvar, er at de neutraliserer frie radikaler som enten dannes som en naturlig del af stofstiftet, men også fremprovokeres af mindre heldige ting i vores kost f.eks. sukker og overdreven indtagelse af kulhydrater og indtagelser af for meget omega-6 (over 9 g daglig).

Kræft er mange forskellige ting og der er forskellige former. Fælles for dem er at celledelingen er løbet løbsk, samt, at en af de medvirkende faktorer er frie radikaler, som bombarderer vores krop fra vi bliver undfanget og til den vi er idag.

Derfor vil alt der neutraliserer frie radikaler, modvirke kræft og det er så her kostens naturlige anti-oxidanter kommer ind. De neutraliserer de skadelige frie radikaler.

Kræft er næsten en normal ting hos et individ, dyr eller mennesker, når det kommer op i årene. Det skyldes at vi er blevet udsat for et bombardement af skadelige stoffer, gennem hele livet, som påvirker celledelingen herunder DNA duplikationen, samt at vores eget naturlige forsvar mod frie radikaler, vores anti-oxidative enzymsystem, svækkes med alderen.

Så meget desto vigtigerer, er det at vi som ældre får rigeligt med anti-oxidanter med kosten for at holde trit med de skadelige stoffer vi bliver udsat for og for at holde kræften i skak.

Jeg vil ikke komme nærmere ind på mental og fysisk træning, motion og aktivt liv, der er mange andre steder du kan finde info om det.

Jeg vil nøjes med at omtale anti-oxidanter, som er en vigtig del af vores kost som er livsforlængende og forbyggende mod diverse sygdomme som f.eks. kræft.


Gode anti-oxidanter

Et glas rødvin daglig, et stykke mørk chokolade, et æble. Kanel, kakao-pulver. Salat, grønt og frugt, de såkaldte "seks om dagen". Endvidere Q10, C-vitamin, A-vitamin, Selen og E-vitamin.

Rødvin, især fra sydvest frankrig, hvor de har verdens højeste levealder, indeholder Resveratrol, en vigtig anti-oxidant

Indholdet af anti-oxidanter i levnedsmidler

Indholdet af Anti-oxidanter i et levnedsmiddel, kan angives enten som mg pr. 100 g. eller som ORAC enhed, som er en enhed der angiver oxidative reducerende evner i laboratoriet (ved en bestemt test): de såkaldte "ORAC Units".
Antioxidant Values of Foods Sorted by ORAC Value

Der er usikkerhed hvordan man i det hele tages kan måle evnen til at virke som anti-oxidant i kroppen, altså når man har spist det. En ting er at analysere evnen i laboratoriet, noget andet er hvordan det faktisk virker i kroppen. Størrelsen af molekylet har indflydelse på om det optages direkte eller nedbrydes, og hvis det nedbrydes hvor meget er det så værd?

En anden ting er, at der er over 1000 forskellige stoffer som virker anti-oxidative og hvordan skal man lave én test der tager højde for så mange forskelllige stoffer?

Anti-oxidanterne i Planter, frugter, grøntsager og krydderier, omfattes af forskellige plantefarvestoffer og aroma-stoffer, såkaldte fytokemikalier.

De omfatter Procyanidiner, proanthocyanidin, flavonoider og polyphenoler og en mere kompleks variation som gruppen af tanniner (garvesyre agtige stoffer).

De findes mest i kanel og kakao, rødvin, grøn te, sort te og æbler. Kakao bønner har det største indhold af flavonoider af nogen plante. Af æbler har Granny Smith det største indhold, derefter Red delicious og fiji.

Anti-oxidanter har tit en bitter skarp smag, som du kender fra kakao, kanel og krydderier og fra det bitre i rødvin og skallen fra æbler og bær samt kaffe og te.

Proanthocyanidin Content of Foods
download PDF rapport.


Kaffe og te (grøn og sort)
Begge har et stort indhold af anti-oxidanter. De er sunde og giver længere liv og forebygger sygdomme herunder hjerte-kar sygdomme og kræft.

Er du kvinde og ønsker at blive gravid skal du ikke have kaffe, men te (alm., ikke grøn te), idet kaffe nedsætter fertiliteten hos kvinder med 30 %, mens alm. te øger fertiliteten.

Vitamin A findes i lever, gulerødder, mælk, æg og ost.
Vitamin C findes i frugter og grøntsager, avocado, kornprodukter, kød og fisk.
Vitamin E, også kaldet alpha-tocopherol, findes i mandler, nødder, avocado, broccoli og andet.

Selen
Er en anti-oxidant, som virker sammen med Vitamin E. Selen er et essentielt mineral, som vi skal have.
Undersøgelser har vist at selen modvirker diabetes 2 (se mere om selen længere nede i diabetes afsnittet).

Q10 er vigtig og nødvendig, indgår i cellens energi produktion og er en vigtig anti-oxidant. Vi får noget med kosten, men det meste syntetiserer vi selv. Men produktionen falder med alderen.

Et af de levneds midler med højest koncentration er hjerte. NB er altså vigtig for normal hjertefunktion. Tag 2x 30 mg Q10 dagligt, fås som kosttilskud.

Chokolade
Den rå kakaobønne er den plante der indeholder størst indhold anti-oxidant overhovedet. Ved forarbejdningen til kakao pulver og videre til chokolade går meget af de gavnlige flavonoider tabt, men kakaopulver og mørk chokolade har stadig stort inhold af flavonoider.

kakaotræet, hedder Theobroma cacao og theobroma betyder "gudernes spise" (Theo = gud, Broma = Spise), og det er der nok mange der vil skrive under på. Chokolade ER guddommeligt. Kakao har et højt indhold af polyfenoler herunder flavonoider. Flavanoler er den dominerende flavonoidtype i kakaobønnen.

Chokolade sænker blodtrykket og modvirker blodpropper.
Chokolade øger også hjernens indhold af serotonin som er hjernens lykkestof. Depression er karakteristisk ved et lavt serotonin niveau og anti-depresiv medicin (lykkepiller), øger hjernes indhold af serotonin.

Chokolade indholder også sundt mættet fedt (kakao fedt).

Det SKAL være mørk chokolade med minimum 70% kakao. Det er det bitre der er det gode. Hvis det ikke er bittert, er det fjernet kunstigt.

Hvor meget chokolade pr. dag? - jeg har set angivet ca. 20-25 g
Chokolade og andre levnedsmidler er ikke deklareret m.h.t. anti-oxidanter eller flavonoider, så vi kan kun gå efter det bitre. Det eneste jeg har fundet, som er undesøgt er, marabou 86%, der er ca. 330 mg. flavonoider pr. 100 g.

Hvis du kun går efter anti-oxidanterne, er ren kakao pulver bedre end mørk chokolade, da det indeholder mere pr. 100 g.

Få Anti-Oxidanter - Spis varieret - Farverigt og krydret

Spis varieret - Farverigt og krydret

1. Farverigt
De forskellige frugter og grøntsager indeholder forskellige plantefarvestoffer, såkaldte fytokemikalier, som er en del af anti-oxidanterne. De gule frugter og grøntsager indeholder hovedsaglig en type, de røde en anden type, de grønne en 3. type.

Ved at spise varieret og "farverigt", altså vælge forskellig farve grøntsager og frugter sikrer du dig så mange forskelllige anti-oxidanter som muligt.

De gule:
Indeholder beta-caroten, som du kender fra det gule i gulerødder. findes i andre gule og orange frugter og grøntsager, som f.eks. fersken, mango og melon. Findes også i grønne grøntsager som kål, spinat, grønkål og salat. Avocado især det grønne lige under skallen.

De røde:
Lycopen er et kraftigt anti-oxidant som findes i tomat, rød grape, blod appelsin, vandmelon, papaya. Tomat langt den vigtigste.

De grønne:
Lutein er et vigtigt anti-oxidant, som findes i bladgrøntsager, som spinat, salat og kål.

2. Krydret
Som det fremgår af listen ovenfor er krydderier noget at det der er aller mest anti-oxidanter i. Nu er det ikke så meget man plejer at spise af krydderier, men du kan tænke på det, når du laver mad, at bruge krydderier af forskellig slags. Oregano, stødt nelliker, kanel, rosmarin og timian er noget af det der er mest i.

Kakao pulver er også høj på listen, så du kan overveje at bruge kakao i f.eks. smoothie, frugtjuice, frugtmos.

Kanel er det stof der indeholder mest anti-oxidant målt i mg pr. vægtenhed og er også højt på ORAC listen.

Kanel omfatter alm. kanel (cassia kanel, kinesisk kanel) og ægte kanel (ceylon kanel f.eks. fra "urte-kram" fås i Irma). Det man normalt kender som kanel er den uægte kanel. Det er 2 forskellige arter af samme slægt. De har begge kæmpe stort indhold af anti-oxidant, men de er ikke helt ens på det punkt.

Den alm. kanel indeholder desuden kumarol, et blod-fortyndende stof som også rottegift er lavet af og som man også bruger til human medicin (medicin marvan). Der er en øverste sikkerheds grænse på 3 gram indtagelse pr. dag af cassia kanel (fremgår af FDA), så ikke for mange kanel snegle.

Du kan bruge Kanel i smoothies, og bagværk og andet. Det går jo også fantastisk sammen med æbler, æblemos, æblegrød.

Liste over Anti-oxidanter

I ORAC testen ligger krydderier, kanel og kakao pulver helt i top.

Anti-oxidant

Nelliker, stødt
oregano, tørret
rosmarin, tørret
timian, tørret
kanel
Gurkemeje
vanilje stænger
salvie, tørret
kakao pulver
mørk chokolade
karry pulver
Pebber, hvid
Ingefær, stødt
chilli pulver
paprika
cayenne pebber
brombær, friske
ingefær frisk
rosiner
blåbær, trane, solbær
artiskok kogt
bønner, mørke, røde
rødvin Cabernet
mandler, jordbær
æbler skræl. Delicious
Granny Smith skræl
rødvin, alm
rosiner
Broccoli rå
æbler golden delicious

ORAC

290,283
175,295
165,280
157,380
131,420
127,068
122,400
119,929
55,653
50.000
48,504
40,700
39,041
23,636
21,932
19,671
19,220
14,840
10,450
9,000
9,416
8,606
4,523
4,454
4,275
3,898
3,607
3,406
3,083
2,670

Antioxidants and Cancer Prevention: Klik her

Hvad er Frie radikaler og hvad gør de?

Kroppens enzymer og kostens anti-oxidanter bekæmper frie radikaler!

frie radikaler og hvad de gør

I kroppen dannes der såkaldte "frie radikaler" ved det normale stofskifte hvor vi nedbryder maden og får energi og byggestene til nye celler og væv.

De frie radikaler" er meget ustabile og aktive kemiske brudstykker af molekyler, som mangler en kemisk binding og derfor søger at danne forbindelse med det første det bedste molekyle de møder, for at gøre sig stabile. Herved kan de gøre stor skade på det molekyle de forbinder sig med og lave stor skade på kroppens celler. De har en meget kort levetid og skal helst uskadeliggøres inden de laver skade.

som sagt er dannelsen af frie radikaler en normal process, men fødemidlerne kan indeholde stoffer som selv er frie radikaler eller som fremprovokerer ekstra mange frie radikaler.
Giftstoffer, røg og forureninger som vi bliver udsat for danner også frie radikaler og f.eks metal forurening er særlig slem til at danne ekstra mange frie radikaler, når vi får dem ind i kroppen.

Vi vælger også selv at udsætte os for frie radikaler, når vi spiser meget fler umættet fedt som Omega-6 olier og spiser meget sukker og hurtige kulhydrater.

Vi får frie radikaler når vi ryger eller er i solen. Den ultraviolette ståling danner frie radikaler i huden, som ælder og rynker huden.

I køkkenet laver vi frie radikaler i maden hvis vi steger for hårdt (stegemutagener) så tingene bliver meget mørk brune eller sorte, eller hvis vi opvarmer olien for meget eller bruger fler u-mættet olier som ikke må bruges til opvarmning.

De frie radikaler reagerer oftest ved at ilte (oxidere) det molekyle de forbinder sig med, hverved dannes brint overilte forbindelser som er skadelige.​


Organismen har udviklet et enzym system som lynhurtigt uskadeliggør og fjerner disse frie radikaler, inden de gør skade på organismen. Derudover får vi via kosten anti-oxidanter som på samme måde er med til at uskadeliggøre de frie radikaler.

Hvis vi får for mange frie radikaler kan kroppen ikke følge med og der opstår skader.

Med alderen falder mængden af beskyttende enzymer, det betyder at de frie radikaler har større råderum og lever længere, så de kan gøre skade på organismen, altså ældnings processen er i gang.

Det er vigtigt vi får anti-oxidanter med kosten, hele livet og især som ældre, idet der er vores egen beskyttelse mod frie radikaler svagere.


Hvorfor får vi gråt hår?
Vores aldringstegn skyldes de frie radikaler. Et meget fint eksempel, er at vi får gråt hår som ældre. Det er et af ældnings symptomerne at håret bliver gråt.

Det skyldes at der dannes brintoverilte (H202) i hårrødderne som forhindrer indbygningen af melanin i håret (det naturlige farvestof).

Normalt sørger enzymet catalase (som er en del af vores enzymsystem mod frie radikaler), for at spalte brint-overilte, men når enzymaktiviteten falder med alderen, får brint-overilte tid til at virke og håret bliver hvidt.

Folk som vil blege deres hår og fremskynde aldringen og gøre det gråt før tid, bruger brint-overilte.

Hans Rønne

Hej og Velkommen til Siden LangtFedtLiv.dk.
Du er velkommen til at komme med kommentarer og spørgsmål.

Du bliver bedt om email, men den er ikke synlig for andre. Det er kun så jeg kan svare dig og bliver ikke misbrugt.

Hilsen Hans Rønne (Biolog & Dyrlæge)



Mecindo er et online apotek. Vi har et stort sortiment inden for håndkøbsmedicin, vitaminer, kosttilskud og helsekost samt kropspleje