Om Kalk tilskud & Magnesium tilskud
undgå afkalkning af knogler (osteoporose)

Kalk og Magnesium

Kalk (Kalcium, Calcium, Ca++) og Magnesium (Mg++) er to meget vigtige mineraler i vores kost. De kontrollerer en lang række funktioner i kroppen fx. nerve transmission og dermed hjernen, normal muskel aktivitet inklusiv hjerte muskulatur samt opbygning af knogle.

Kalcium og magnesium spiller samme og der skal være en balance i kosten, de virker på en måde modsat hinanden, fx. kalcium kontraherer muskler, mens magnesium afslapper muskler.


Calcium Magnesium Balance Video. Læge og diætist Carolyn Dean, specialist i Magnesium. Hendes webside drcarolyndean.com


kalcium er inflammatorisk (fremmer betændelse), mens magnesium er anti-inflammatorisk (hæmmer betændelse) lige som omega-3.

Magnesium kontrollerer kalcium og er afgørende i kalcium omsætningen og udfører sin funktion ved at kontrollere Parathyroidea hormone, Calcitonin og D-vitamin. Hvis du ikke får nok magnesium, kan dette system ikke fungere og du kan ikke optage og udnytte kalcium.

Afgørende for at man kan optage og udnytte Kalcium er også D-vitamin, så det er vigtigt du får nok af det.  

Hvis kalcium og magnesium forholdet kommer ud af balance, opstår der problemer, hvoraf hjerte-kar sygdom, blodprop, hjerte anfald og hjertestop, nerve og hjerne symptomer, knogle afkalkning, er nogle af de alvorlige.

Vores moderne kost indeholder typisk for lidt magnesium og for meget kalcium.

Samtidig er magnesium ekstrem vigtig, det indgår i 325 forskellige enzymatiske reaktioner i kroppen og er et at de mest oversete mineraler som ingen opmærksomhed får fra det officielle sundhedssystem. Et ekstremt vigtigt mineral er ikke eksisterende, det er virkeligt skræmmende.

Derfor er der lagt op til helbreds problemer når det gælder kalcium og magnesium.

Du får nok Kalk

Du får nok kalcium via en normal kost, hvis du spiser mælkeprodukter, især ost. Tilførsel af yderligere kalk vil skade dig.

Derfor tag IKKE Kalk tilskud, hvis du spiser mælkeprodukter.

Talrige undersøgelser viser at for meget kalk øger risikoen for hjertekar sygdom og blodprop.
For meget kalk giver også afkalkning af knogler (osteoporose), ja du læste rigtigt!

Kalk giver da stærke knogler, eller hvad?
Nej, der er 18 forskellige stoffer, som er med til at give opbygge knogler, hvoraf Magnesium er den vigtigste, fordi den kontrolerer kalcium, og aktiverer basisk fosfatase, nødvendig for optimal knogle celle aktivitet og knogle struktur. Uden magnesium kan knogler ikke opbygges og kalk vaskes ud af knoglerne og ud af kroppen, måske aflejrer noget sig som forkalkninger (calcifikation)i blodkarene eller i bløddels væv.

Anbefalet daglig kalcium indtagelse, levnedsmiddel styrelsen:
børn 0-9 år:  600-700 mg
teenager 10-17 år:  900 mg
voksne kvinder/mænd: 800 mg

Hvorfor skal alle sundhedsmyndigheder anbefale masser af kalk tilskud, når den anbefalede mængde som regel er dækket ind i en normal kost?​ - hvis man får den anbefalede mængde kalcium og har osteporose (knogle skørhed), er det IKKE kalk mangel der er årsagen og yderligere tilførsel af kalk vil ikke hjælpe, tværtimod! 

Anbefalet tilskud af Kalcium: 0. Du får nok via kosten hvis du spiser mælkeprodukter, især ost.

D-Vitamin. Tag tilskud af D-Vit (uden kalk) som ren D-vit tabl. fx. 35-80 mikrogram fra Matas (mere end anbefalet som er 5 mikrogram, men det er for lidt)

How Magnesium Functions in the Body. Læge og diætist Carolyn Dean, specialist i Magnesium. Hendes webside drcarolyndean.com

​Du får for lidt Magnesium

Undersøgelser i USA har vist at 70% af befolkningen får under det anbefalede magnesium som angives at være 3-400 mg dagligt af USA's RDI (recommended daily intake).

Flere forskere har stillet spørgsmåls tegn ved det anbefalede niveau og angiver at det snarere bør være 6-800 mg. daglig

Det antages, at i tidligere tider, gennem menneskets udvikling og før mælkeprodukter, dvs for mere end 10.000 år, i stenalderen og længere tilbage, var forholdet kalcium/magnesium i kosten ca. 1:1.

I den moderne kost, med stor kalcium indtagelse via mælke produkter og reduceret magnesium indtagelse (udpining af jorden, mindre grønne grøntsager, fuldkorn, hele korn og frø, brune ris, nødder) er forholdet måske 5-10 dele kalcium til 1 del magnesium, altså for meget kalcium i forhold til magnesium.

Magnesium er vigtig i energi forsyningen, ATP produktionen, i musklerne og hjertemusklen. Energi til muskel arbejdet kommer fra Magnesium-ATP systemet lokaliseret i cellernes mitochondrier (Magnesium-adenosine triphosphate).
Uden magnesium kan kroppen, muskler og nerver ikke fungere.
Hjertet er den hårdest arbejdende muskel, som kræver konstant energi tilførsel og tilstedeværelse af både kalcium og magnesium.

Man behøver også magnesium for at Q10 kan fungere. Q10 er et vitamin lignende stof som er ansvarlig for energi produktionen (ATP systemet) i cellens mitokondrier, cellernes lille kraftværk.

Det største indhold af magnesium og Q10, er hjertest venstre hjertekammer, der hvor der kræves størst arbejde.

Hver en celle i vores krop, særligt nerve og muskel cellerne, kræver konstant tilstedeværelse af magnesium for at kunne fungere optimalt.
Magnesium afslapper muskulatur, mens kalcium kontraherer muskulatur, begge er nødvendige for normal muskel og hjerte funktion.

Magnesium: The most powerful relaxation mineral available...

Magnesium kontrollerer kalcium. Overskud af kalcium giver relativ magnesium mangel, idet magnesium drives ud af ATP systemet og ud af kroppen, hvorefter knoglerne ikke kan opbygges, idet knoglerne kræver magnesium for at kunne opbygges.

Tegn på for lidt Magnesium
For lidt magnesium i forhold til kalcium, som er almindeligt i en moderne kost, kan fx. give uro og kramper i benene, ticks, spændte muskler, hjerte krampe, hjerte anfald, uregelmæssig hjerte, hjertestop, blodprop, migræne, nerve og hjerneforstyrrelse og osteoporose, for bare at nævne nogle ting.

Folk med stort kalcium indtagelse og lav magnesium indtagelse kan risikere pludselig hjertedød pga. af ubalance mellem de to mineraler.

Man hører jævnligt om idrætsfolk der får hjertestop, jeg har mistanke til at masser af kalk (mælk, ost) kan være årsagen. 1 liter mælk er 1200 mg kalk, altså over det anbefalede. 100 g. ost er omkring 700 mg kalk + det der kommer via kosten iøvrigt og fx. drikkevandet som kan indeholde 120-250 mg. kalcium pr. liter mest hvor vandet er hårdt.

Ko med magnesium mangel
For at demonstrere hvor vigtig magnesium er, viser jeg denne video af en Ko med magnesium mangel. Kvægbrugere kender denne tilstand kaldet "Græs Syge" eller græs tetani, som optræder i foråret når køerne kommer på frisk græs.
Koen her ligger i kramper på grund af for lidt magnesium og (relativt for meget kalcium). Der er som regel intet at gøre, intravenøs magnesium sulfat kan forsøges, men de dør ret hurtigt.

Anbefalet tilskud af magnesium: 400 mg daglig svarende til 3 kapsler daglig af Magnesium citrat, den form af magnesium der optages bedst, fås fx. i matas (mærket Solaray) + spis magnesium rig kost.
Citratformen af Magnesium optages bedst, det kan ikke nytte noget at køb f.eks Magnesium Oxid hvor kun 4% optages. Det er til grin overhovedet at sælge sådan noget.

Der ingen risiko for at få for meget magnesium, evt overskud udskilles via urinen. Meget magnesium kan dog give lidt tynd mave.

Kost med Kalcium

Her finder du Kalcium

Vand
drikke vand 12 mg pr. 100 ml (120 mg pr. liter). Hvor vandet er hårdt fx. københavn og syd øst sjælland, kan der være 250 mg pr. liter eller mere. Kogt vand har kun 1/3 kalk.

Animalske fødevarer kalcium mg/100 g

Ost mg/100g
Faste oste fx. (Samsø, 45+). 970 mg
Brie, 45+. 720
Smelteost, 30+ 650
Feta, 40+. 620
Havarti, 60+. 500
mozzarella. 500

Mælk mm. kalcium mg/100 ml
Ymer naturel. 197
Yoghurt naturel. 136
Cultura. 127
Skummetmælk. 124
A38. 124
Sødmælk. 116
Letmælk, økologisk. 122
Creme fraiche 18 %. 97

kød, fisk, skaldyr mm. kalcium mg/100 g
Sardin & brisling i olie, konserves 400
Sild. 50
Reje, dybfrost. 86
Krabbekløer, rå. 120
Æg, hele. 40
Kylling, grillstegt. 23
fisk generelt. 10-20 mg
Kød & kød pålæg. 10 mg


Planter.  Kalcium mg/100 g

Dild, tørret. 1784 mg
Birkes, frø. 1448
Sesamfrø, hele, tørrede. 959
Tang, konbu, tørret (kelp). 680
Mandel. 240
Grønkål, rå. 219
Spinat. 130
bønner kikærter, tørrede. 126
Broccoli. 100
Valnød. 80
Brune bønner, linser tørrede. 75
Grønne bønner. 60
Hvidkål. 55
Salat, hoved. 52
Salat, Iceberg, rå. 16
Ris, polerede, rå. 52
Hvidkål, rå. 50
Gulerod, rå. 36
Grønne ærter, dybfrost. 35
Blomkål, rå. 25
Risengryn, grødris, brune, rå. 12
kartoffel rå. 7 mg

Brød & gryn kalcium mg/100 g
Havregryn, beriget med kalk. 237
Knækbrød. 87
Havregryn, ikke beriget. 53
Brød: hvede, rundstykke, franskbrød, Rugbrød: 40-70

Kost med Magnesium

Her finder du Magnesium

Alt hvad der kan spire og alt grønt fordi planterne bruger magnesium i bl.a. i fotosyntesen og spiringsprocessen. Magnesium indgår i klorofyl molekylet og giver den grønne farve. Magnesium er altså vitalt for planterne lige som for os. Molekylet ligner meget hæmoglobin i vores blodlegemer, vi bruger bare jern (Fe) istedet for Mg. Jern giver den røde farve. 

Hele frø i bred forstand med skallen. Kaffebønner, kakaobønner og dermed kaffe og mørk chokolade, korn, fuldkorn, havregryn, klid, kokos, brune ris, sesam, nødder, mandler indeholder meget Magnesium.

Brød, Grønne planter, grønkål, bønner, kikærter, broccoli, spinat, salat, persille, kål.

Magnesium, Mg i fødevarer mg/100 g

Kaffe, instant, pulver 390
Sesamfrø 351
Hvedeklid 480
Mandel 265
Pinjefrø 251
Kaffebønne, ristet, formalet 240
Havregryn, uspec. 200
Peanuts 190
Mungbønner, tørrede 189
Hvide bønner, tørrede 184
Kikærter, tørrede 160
Valnød 144
Pecannød, tørristet 132
Pecannød, tørret 121
Pistacienød, tørret 121
Mørk chokolade 121
Ris, brune 119
Hvedekerner, hele/knækkede 116
Knækbrød, hvede 104
Grahamsmel, fuldkornshvedemel 103
Knækbrød, rug 95
Kokosmel 90
Rugbrød, mørkt 53
Rugmel 51
Rugbrød, fuldkorn 46
Trekornsbrød 43
Grovbolle 37
Ris, polerede, rå 35
Ost Samsø, 30+ 32
Hvedebrød 31
Grønkål, savoy, rosenkål, spinat 30
Grønne ærter, rå 28
kød, fisk, oksehjerte 25
Broccoli 21
Kartoffel 20
Salat, hovedsalat 17
Blomkål 13
Sødmælk 11
Tomat 10

Osteoporose - Undgå knogleskørhed

Knogleskørhed, som mange ældre kvinder kæmper med, skyldes for lidt magnesium og for meget calcium. At tage calcium tilskud for at undgå knogleskørhed virker lige modsat, det afkalker knoglerne, fordi det driver magnesium ud af kroppen, magnesium som er nødvendigt for at opbygge knoglerne. Det er simpel biokemi.

Hvis du læser om osteoporose rundt omkring, får du at vide, at du skal tage kalk og D-vitamin for at undgå osteoporose, men intet om magnesium som i det officielle sundheds system er et ikke eksisterende mineral, altså VRØVL og mis-information som virker lige modsat. Det du får at vide af lægerne, vil afkalke dine knogler!

Hvis du tager Kalk tilskud for at undgå knogle-skørhed, UDEN at tage magnesium - afkalkes knoglerne!!! - tilstanden bliver værre!!!

Tag Magnesium tilskud og D-vit tabl (UDEN kalk). Hvis du spiser mælke-produkter, får du kalk behovet på 800 mg dækket via kosten - at tage mere kalk som tilskud vil skade dig og afkalke knoglerne.

Overskud af kalcium, får det til at aflejre sig som forkalkninger indvendig i blodårerne hvor det forårsager inflammation. Høj sukker indtagelse (blodsukker og insulin svingniner) og høj omega-6 indtagelse forårsager yderligere inflammation og forværrer tilstanden med risiko for hjerte-kar sygdom.

Over tid tilstoppes blodkarrene af "plak" og noget af dette kan rive sig løs som en blodprop.​

Brækket hofte, lårbens halsen, er en hyppig skade efter fald hos kvinder med osteoporose. Som du kan se på tegningen, så stikker lårbenet ud og tager af for faldet.

I behandlingen af hjerte-kar sygdom, blodprop, hjerte anfald og hjertefejl, tager man slet ikke disse to vigtige mineraler, kalcium og magnesium i betragtning.

Læger betragter kroppen som helt uafhængig af kosten, at kosten er uden betydning for kroppens funktion og at den eneste måde at helbrede på, er ved at ordinere medicin, som jo ikke helbreder eller fjerner årsagen, men kun lindrer symptomerne.

Det optimale forhold kalcium / magnesium er 1:1, sådan som det antages at have været i menneskets oprindelige kost, dvs 800 mg kalcium og 800 mg Magnesium.

De fleste får meget nemt 800 mg kalcium, fx. 100 g ost så har man fået 7-800 mg kalcium. De fleste får for lidt magnesium, derfor er det nødvendigt med et tilskud af magnesium og der vil jeg foreslå 3-400 mg Magnesium citrat som er letoptageligt, ikke andet end citrat forbindelsen.

Derudover får man noget fra kosten hvis man spiser fuldkorn, diverse hele frø, nødder, mandler og grønne blad grøntsager. Alternativt kan man tage lidt mere Magnesium, men vær opmærksom på stort magnesium tilskud, kan give lidt tynd mave.

Ud over hjerte-kar sygdomme, kan for meget kalcium som tilskud, give nyre og galde sten, forkalkninger i brystvæv og i fibromyalgi plagede muskler.

K-2 vitamin ( ikke K1 )

​K-2 vitamin er totalt undervurderet og ikke eksisterende i debatten. K-2 vitamin er vigtig sammen med D-vitamin i opbygning af normale knogler og i forebyggelse af osteporose.

K2-Vitamin Tablet på Mecindo.dk


Se artikel her: K2-vitaminmangel giver osteoporose, kræft og hjertesygdom

Referencer vedr. Kalk og Magnesium

Calcium, Ca i fødevarer. foodcomp.dk
Magnesium, Mg i fødevarer. foodcomp.dk
Calcium på Wiki
Magnesium på Wiki
Magnesium crucial to prevent congestive heart failure
The Calcium Wars: Magnesium deficiency causes heart disease
Dietary Reference Intake
Magnesium in diet
Good Sources of Magnesium
symptoms of low magnesium.
Calcium and magnesium in drinking-water. Public health significance
Magnesium Requirements in Human Nutrition
How Many Americans Are Magnesium Deficient?
Mg - Nutritional Magnesium association
Magnesium in Neurological Diseases and Emotions
Center for Magnesium education & Research

Hans Rønne

Hej og Velkommen til Siden LangtFedtLiv.dk.
Du er velkommen til at komme med kommentarer og spørgsmål.

Du bliver bedt om email, men den er ikke synlig for andre. Det er kun så jeg kan svare dig og bliver ikke misbrugt.

Hilsen Hans Rønne (Biolog & Dyrlæge)



Mecindo er et online apotek. Vi har et stort sortiment inden for håndkøbsmedicin, vitaminer, kosttilskud og helsekost samt kropspleje