Stenalder kost - Paleo

Stenalder kost - Paleo

Den kost jeg beskriver på dette site som sund kost, ligner i nogen grad det man betegner som stenalder mad, stenalderkost eller paleo kost. Jeg skriver om kraftig reduktion i kulhydrater, især de letoptagelige som sukker, hvidt brød, slik, kage, sodavand, ris, pasta, pizza.

Og jeg skiver om at droppe de giftige omega-6 olie som har oversvømmet det moderne samfund. Netop kulhydraterne og omega-6 olierne er ansvarlig for alle de moderne sygdomme som hjerte-kar, blodprop, kræft, allergi, fedme, diabetes og meget andet.

Og jeg skriver om at erstatte meget af kulhydraterne med mættet fedt, oliven og avocado olier, som det sunde fedt.

Stenalder mad ideen ligner lidt en ideologi eller en bevægelse med "tilbage til naturen kost". Jeg vil ikke være fortaler for en ideologi, eller at kosten skal puttes i en bestemt kasse og betegnes noget bestemt, jeg ønsker kun at være fortaler for en god og sund kost som ikke skader dig.


Stenalder kost ideen
stenalderen, den palæolitiske tid (jægerstenalder) var en periode på 2,5 millioner år, fra menneskets opståen, indtil starten af bonde stenalderen for 10.000 år siden, hvor man begyndte opdyrkning af jord og opdræt af dyr bl.a til malkning.

I jæger stenalderen boede mennesker sydpå omkring middelhavet, nordafrika og mellemøsten, altså hvor der var lunere, det er der mennesket er opstået. I Etiopien i afrika, er de første sten redskaber fundet, ca. 2,5 mill år gamle.

Først meget senere kom mennesker til danmark og her omfatter ældste stenalder perioden for 15.000 år siden og indtil for 11.000 år siden, efter sidste istid hvor danmark blev isfrit for 13.000 år siden. I england har der levet mennesker i 700.000 år idet den sidste istid kun nåede til midtlylland og ikke England.

Jæger stenalderen var dengang da mennesket var hulemænd/kvinder, samlere og jægere og levede af hvad man kunne finde i naturen af frugt og grønt, bær, rødder, svampe, nødder, fugle, æg og fugleunger, krebsdyr, muslinger, snegle, fisk og kød fra smådyr og af og til større dyr og en mamut i ny og næ.

Paleo kost udelukker den del af den moderne kost der kom til de sidste 10.000 år, nemlig korn, brød, mejeri produkter, salt, raffineret sukker, bønner og vegetabilske olier.

Ideen er at vi er kostmæssigt genetiske tilpasset, til denne gamle kost og det derfor er en ideel kost for mennesker, mens vi ikke har udviklet os så hurtigt de sidste 10.000 til at være tilpasset den moderne kost som vi spiser idag.

Stenalder kosten indeholder ikke de moderne stivelses holdige (kulhydrater) fødevarer som korn og brød som først kom til ved agerbrugets begyndelse, hvor man begyndte at dyrke korn, men udelukkende det stivelse der er i frugt, bær og rødder, som man kunne samle.

Stenalder kosten er uden tvivl sund, men er ikke så kalorietæt og alt har nok ikke være den store idyl, men en hård kamp for at få tilstrækkeligt at spise.

Man glemmer også at mennesket er pattedyr og at mælk er næringen for spædbørn også i stenalderen, hvorfor vi må være genetisk tilpasset mælk og mejeri produkter som kost fordi komælk ligner meget modermælk.

Fedtindholdet er stort set identisk, mælkesukkeret er det samme, men højere indhold i modermælk med 7% mælkesukker, mens komælk har 4,5%.

Den væsentligste forskel er mælkeproteinet, men da vi fordøjer protein ned til dens bestandele, burde det ikke give nogle problemer, bortset fra at nogle kan være intollerante eller allergiske over for dette protein, men det man man overfor alle proteiner.

At man så først de sidste 10.000 år er begyndt at holde husdyr, for at malke dem, er så en anden ting.

Man kan også stille spørgsmålstegn til om vi ikke har udviklet os genetisk og delvis tilpasset os kosten de sidste 10.000 med dens indhold af mælk og kulhydrater.

Nogen udvikling er der helt sikkert sket. F.eks er det vist at befolkninger hvor mælk har været en del af kosten, der har de udviklet evnen som voksen til at udnytte og fordøje laktose, mælkesukkeret, som ellers kun baby'er kan udnytte.

Befolkninger som ikke har haft mælk som kost har ikke denne evne og den sorte befolkning i afrika og efterkommere i USA, er f.eks for en stor del intolerante over for laktose som voksen, altså kan ikke fordøje laktosen.

De sidste 40 års usunde kostvaner, med den fejlagtige "Madpyramide" hvor kulhydrater, helt uden dokumentation, pludselig skulle udgøre bunden i en pyramide, den madkultur har vi helt sikkert ikke tilpasset os genetisk, derfor er det helt nødvendigt, at vi skruer tiden noget tilbage kostmæssigt og skruer ned på kulhydrater og de giftige fler-umættede olier som solsikke, majs, soja, "madolie" og becel. Men vi behøver ikke gå tilbage til stenalderen. Vi kan tage stenalder kosten og tilpasse den det moderne liv og tilføje nogle ting, så det bliver en god og sund kost.

Stenalder kosten er helt klart godt at kigge på som udgangspunkt og inspiration for en moderne kost, men den bør korrigeres til at omfatte kulhydrater i mindre mængder i form af groft brød, kartofler og brune ris samt mere mættet fedt for at tilgodese, at vi skal bruge nogle kalorier og vi skal ikke gå og sulte, som de ganske sikkert har gjort nogle af dagene i stenalderen.

Store mængder stivelse -og sukker holdige fødevarer er uden tvivl ikke sundt, men kulhydrater er billige kalorier og vi skal bruge nogle kalorier. En god sund kost er også et kompromis med hvad der er praktisk og økonomisk muligt.

I forhold til den moderne vestlige kost i dag, er en reduktion af kulhydrater til kun at omfatte mindre mængder af rugbrød, groft brød og kartofler et godt kompromis. Og så erstatte nogle af kulhydrat kalorierne med kalorier fra det sunde mættede fedt.

... og mættet fedt ER sundt, der er ingen der har påvist det modsatte og ingen har påvist at mættet fedt og kolesterol skulle være ansvarlig for hjerte-kar sygdom og blodprop eller nogen sygdom overhovedet.

LCHF (low carb high fat) kost mener jeg er et bedre alternativ end stenalderkost og super sund kost for mennesker. Her reducerer man kulhydraterne kraftigt og spiser mere fedt, uden at være fanatisk imod mælkeprodukter og kulhydrater. Se mere her om LCHF kost...

​Paleo Entusiaster - pas på med Omega-6 olier

Paleo entusiaster erstatter kulhydrater med nødder, men nødder indeholder meget Omega-6 olier og vi må kun få 9 g. Omega-6 daglig.

Især valnød har højt indhold af omega-6, nemlig 38%. Så 22 gram valnødkerner (4 hele valnødder), en lille håndfuld, så har du fået hele din daglige ration på 9 gram omega-6. Dertil kommer al den anden omega-6 du får med kosten (omega-6 overalt), så begræns indtagelse af valnød.​

En anden ting er at Omega-6 ikke kan tåle opvarmning, så bliver det harskt og endnu mere giftigt. Så pas på med bagning og stegning af mad med Omega-6 i (nødder i). Paleo skulle gerne være sundt, ikke!

​Her er opskriften på et stenalder brød og det fremgår netop at man skal passe på med de sarte fler-umættede fedtstoffer: Madforlivet.dk

Danmarks første rene stenalder takeaway og Paleo restaurant startede foråret 2012 i Torvehallerne i København: palaeo.dk

Hans Rønne

Hej og Velkommen til Siden LangtFedtLiv.dk.
Du er velkommen til at komme med kommentarer og spørgsmål.

Du bliver bedt om email, men den er ikke synlig for andre. Det er kun så jeg kan svare dig og bliver ikke misbrugt.

Hilsen Hans Rønne (Biolog & Dyrlæge)



Mecindo er et online apotek. Vi har et stort sortiment inden for håndkøbsmedicin, vitaminer, kosttilskud og helsekost samt kropspleje