Slank del 1 - Under Construction

Er du Overvægtig? - Sådan Slanker du dig med Verdens Bedste Slankekur, det er simpelt!

Dette er Del 1  ==> Fortsættes næste side - Del 2

​Del 2 er kun med PLUS+ Adgang - Køb PLUS+ Adgang her

Hvad er Verdens bedste slankekur? - Det er IKKE en en kur!
Du kan ikke følge en "kur" resten af livet, du vil sandsynligvis falde tilbage til din gamle kost og vaner, hvorefter du tager det hele på igen.

Derfor er Verdens Bedste Slankekur, ikke en kur, men forståelse for hvad der gør dig overvægtig og hvad årsagen er til at fedtet sætter sig. Hvilke levnedsmidler får dig til at opmagisinere fedt og hvad tager du på af. Når du ved det, ændrer du dine vaner og din kost permanent.

Det bliver behandlet i del 2 af denne artikel, men jeg kan allerede nu sige at det ikke er det sunde fedt du bliver fed af!

Det er simpelt at tabe sig!
Har du 5-10-20 kg for meget og har du prøvet at tabe dig på diverse måder? - det har de fleste nok.

Så har du sikkert også oplevet, at du hurtigt taber 2-3 kg de første par dage, så går det langsommere med at smide kiloene og du opgiver hurtigt og begynder at spise normalt igen.

Big Surprise!, du tager det hele på igen og måske lidt til, kender du det?

Det kan ikke lade sig gøre at tabe 2-3 kg på 3 dage, umuligt. Det du taber er væske som er bundet i kroppen fra det du spiser fx. glucogen lagrene binder væske, endvidere taber du ved at tarmens fyldningsgrad (indhold) bliver mindre. Det er der ingen der snakker om.

Overvægtig kvinde med målebånd

Tarmens indhold kan være måske 5 kg - hvis du spiser mindre går det måske ned til 3 kg, det kan du se på vægten, men du har ikke tabt eet gram, blot fordi dine tarme vejer mindre og når du har tabt de første kg i tarmindhold, taber du ikke mere derfra. 

Et kg kropsfedt indeholder ca. 7.500 cal, så for at tabe 1 kg fedt skal du forbrænde 7.500 cal extra ud over de ca. 2.500 cal pr. dag du bruger. Hvis du intet spiser overhovedet kan du altså max tabe 1 kg. kropsfedt på 3 dage.

Du har måske hørt at fedt i mad indeholder 9 cal pr. gram og 1 kg fedt i mad giver så 9.000 cal. Det er rigtigt, men kropsfedt indeholder også lidt vand, blodkar mm. derfor er kropsfedt ikke rent fedt og indeholder altså færre cal end fx. rent fedt som olivenolie.

Nu snakker jeg om gennensnits personen med 2.500 Cal forbrænding pr. dag med alm. let arbejde eller aktivitet. En person med hårdt arbejde eller en som træner hårdt mange timer, bruger selvfølgelig flere kalorier og kan derfor tabe mere fedt pr. dag.

Hvorfor er du overvægtig?

​​Hvorfor er du overvægtig?
Meget simpelt - du indtager flere Kalorier end du forbrænder. Simpelthen fordi din mad er sammensat på en måde, der får dig til at opmagasinere FEDT og fordi din mad indeholder for meget energi (for mange kalorier) OG den "forkerte" slags kalorier.... og du spiser det dag efter dag!

​​Hvorfor kan folk ikke tabe sig?
Den første og største grund som gør, at man ikke kan tabe sig er at man konstant UDSKYDER beslutningen, at NU vil man gå igang. Du vil starte næste uge, efter din ferie eller til nytår... eller..... Men hvorfor vente?

​Det næste er, at din kost's sammensætning får dig til at tage på. Det er ikke det totale mængde af kalorier der er så afgørende, men om det er de rigtige kalorier du får.

Maden du spiser kan enten få dig til at OPHOBE fedt eller FORBRÆNDE fedt. Det er nemt at ændre din kost til en FEDT FORBRÆNDENDE KOST - Det hele komme an på hvad du spiser og med hvilke intervaller. Du bliver overvægtig, fordi du spiser flere kalorier end du forbrænder og fordi kalorierne du får, ophobes som FEDT. Ret simpelt, ikke?

Hård træning og Fitness center er ikke nødvendigt

Farer du rundt på stierne i parken når du kommer hjem for at tabe dig?

Big Surprise!, det taber du dig ikke meget af udover de 300 cal du bruger på ½ time. Det er sundt for kroppen, musklerne, knoglerne, hjerte-kar og alm. velvære, men ikke sundt for ledbrusken i leddene, som får et ordentligt gok hver gang du lander.

Men at gøre det for at tabe sig, det er noget pjat, du går sikkert hjem og spiser lidt ekstra, for nu har du fortjent noget mad og er sulten eller værre du tager en alm. cola eller juice, for du er jo blevet tørstig.

Du kan sagtens tabe dig UDEN hård træning og fitness

Hård træning virker ikke meget hvis du fortsætter med at spise forkert, så kosten skal først og fremmest på plads.
Du kan sagtens tabe dig ved ordentlig kost og 1 times gåtur daglig.

Hvis du vil tabe dig med hård træning, så skal det være hård træning af store muskel grupper. Det skal svie i musklerne, så musklerne danner hormonstoffer, der øger forbrændingen i kroppen i mange timer efter ophør.

fed kvinde træt af hård træning - du kan sagtens tabe dig unden hård træning

Interval træning med kortvarig hård, skiftende med moderat. Det behøver ikke være mere end ½ time 3 gange ugentlig med en dags mellemrum til restitution og så en daglig gåtur. Kost skal være på plads først og fremmest.


Men fortvivl ikke - det er simpelt at tabe sig, hvis du følger simple regler:

Fortvivl ikke - Du behøver ikke hård træning for at tabe dig - det er simpelt at tabe sig, hvis du følger simple regler.

1) Du må ikke sulte dig
Du nedsætter kroppens forbrænding, idet kroppen prøver at tilpasse sig, til at der ikke er noget mad. Tværtimod skal du spise noget der får din fedtforbrænding op!

2) Du skal spise ordentligt
Du skal spise en kost hvor du ikke sulter dig. Du skal spise de rigtige ting så du ikke tager på, tværtimod, så du taber dig.

3) Du kan tabe dig uden at træne
Du kan tabe dig uden at træne som en gal eller svede nede i fitness. En alm. gåtur på ½-1 timer er fint som alm. motion for at holde kroppen i gang.

​Billedet nedenfor viser en mand, der har tabt 84 kg. pp 8 måneder, ved at spise en kost der giver nedsat fedt aflejring og øget fedt forbrænding.

Se video Del 2

​Slanke Piller, Slanke Pulvere, Slanke Bar og SulteKur, er håbløst

​SlankePiller, Slankepulvere, Slankebarer og at sulte sig, er håbløst. Det samme med kun at spise grape frugt eller citronsaft eller lignende, det er en helt håbløs tilgang til det at tabe sig og er den direkte vej til at tage det hele på igen + mere, når du holder op.

Du skal spise en kost som ikke er ikke baseret på at du skal sulte dig eller træne hårdt. Tværtimod, når du sulter dig nedsætter kroppen sin fedtforbrænding for at "overleve" og "spare" på Kalorierne.

Du skal spise en kost, din slankekur, som får kroppen til at øge sin fedtforbrænding og udelukke eller reducerer det der aflejrer sig som fedt.

​Glem slankekure, slankepiller, slankebarer og slankepulvere, som er spild af penge fordi det ikke virker. "Jeg tager lige en slankebar så jeg kan slanke mig" er jo kendt fra forskellige kure. fx. herbalife. Hallo, i sådan en slankebar er der kalorier i, lad dog for søren være med at spise den!!!! Tag et stykke frugt istedet f.eks et æble det er meget bedre, billligere og sundere.

Pulverkure, Nupo, slankepiller, hvidvinskure, citronsaftkure, grapefrugt kur og andre, har du prøvet disse slankekure? Det kan være du slanker dig i starten, men vil du spise dette resten af livet? .. for det der sker når du holder op er at du tager mere på end du har tabt dig!!

​... det er ikke den store videnskab, det er simpelthen fordi din krop har nedsat sin forbrænding mens du har sultet dig og når du starter med at spise normalt igen er du dårligere stillet end da du startede og tager på meget hurtigt igen og som regel MERE end du lige har tabt dig!!

Det er lige som om at hvis noget koster mange penge, så må det da være godt at slanke sig på. Nupo slankepulver koster 60 kr. om dagen!! Hallo hallo 60 kr.!!! og når du holder op tager du det hele på igen! altså spild af penge! - Nupo chokolade bar 60 g kr. 17,50 Hallo hallo! Der er ca. 300 kcal/100 g i sådan en Nupo bar altså 180 Kcal i 60 g.

​Spar dog pengene og de 180 Kcal og spis et æble til 2 kr. og 50 Kcal/100 g. Et pænt stort æble er ca 200 g så altså 100 Kcal for sådan et æble, eller nøjes med et halvt æble hvis du vil spare nogle kalorier.

Du har forskellige muligheder for at tabe dig:

​1. Du kan sulte dig ved at spise meget lidt mad. Dette er en meget dårlig ide fordi det er usundt at sulte og din krop vil begynde at "spise" af din muskel masse. Derudover vil dit basale stofskifte falde hvilket får din krop til at forbrænde færre kalorier. Når du starter med at spise normalt igen, har du et lavere stofskifte og vil tage på hvad du har tabt og sandsynligvis endnu mere.

​2. Du kan fortsætte med at spise hvad du har gjort og samtidig øge dine fysiske aktiviteter. Det er en god måde at tabe sig på og den øgede aktivitet er generelt godt for dit helbred. Vær opmærksom på at hvis eller når du mindsker dine aktiviteter bruger du mindre kalorier lige som før.

​3. Du kan ændre dine spisevaner og ændre din kostplan. En god måde at tabe sig på er at skifte din kost så du skifter mellem fedtforbrændende mad og kulhydrat holdig mad og samtidig en kost som totalt er mindre kalorieholdig.

På den måde kan du manipulere med de kalorier du spiser og få din krop til at øge sin forbrænding og derfor forbrænde mere og forøge din fedtforbrænding.

På den måde kan du tabe dig og få dit ekstra fedt f.eks på sidebenene omkring maven og lårene, til at forsvinde. Og UDEN at du sulter dig og UDEN overdrevent fysisk aktivitet.

Sandheden er at du kan slanke dig med helt almindelig kost og det er meget bedre, sundere og billligere og det koster ikke noget, det er faktisk billigere end den kost du spiser idag. - Det eneste du behøver er en vejledning og forslag til hvad du kan spise og hvad du absolut IKKE skal spise og hvad du skal skære lidt ned på.

​For at slanke dig må du ændre din kost permanent til en fornuftig kost som du kan holde. En simpel vejledning om hvad der er fornuftigt at spise, det er det du har behov for. Du kan spise lækre ting og du behøver ikke at sulte dig for at tabe dig.

Og sådan en vejledning koster ikke meget og er en engangs udgift og du kan bruge vejledningen ud i al fremtid. Det er alt sammen beskrevet i del 2

Gastrectomy - er du for fed - få fjernet 3/4 af mavesækken!

​Fedmeoperation hvor maven fjernes er stort hit i USA og er ved at blive det i Danmark!

​En af de mest almindelige operationer i USA er Gastrectomy fedmeoperation, hvor der fjernes 3/4 af mavesækken så man ikke kan spise så meget ad gan-gen. Nu er de gudhjælpende mig også begyndt af annoncere med denne operation Sleeve Gastrectomy i Danmark.

​Når man ingen mavesæk har, KAN man ikke spise så meget og taber sig. Maden bliver ikke fordøjet rigtigt og går for hurtigt ned i tarmen og giver problemer der. Jeg forstår ikke nogen frivilligt går med til at et stykke at kroppen fjernes og tilmed betaler for det.

Efter operationen kan man ikke spise så meget, men hvad med bare at lade være at spise så meget UDEN operation.

​Det er simpelthen for latterligt at vi skal prøve at ændre på vore krop for at tilpasse kroppen til en forkert kost og helt umådeholden æderi. Tilpas spiseriet til kroppen! - hvor svært kan det være.

​Stop med al sukker, kager, slik, junkfood og reducer kulhydraterne. Drop omega-6 olierne og spis noget mættet fedt, olivenolie, kød og andet protein og grøntsager, så taber du dig helt automatisk. Godt med protein og mættet fedt som f.eks. kokos fedt, er slank-ende.

​Maven har altså en funktion, big surprise! og man fjerner stort set det hele, så der kun er et rør tilbage. Maven er et reservoir for mad som langsomt skal slippes ned i tolv-fingertarmen. Der er desuden en delvis nedbrydning af maden via enzymet pepsin og saltsyre.

​Tror man, at det er uden symptomer at fjerne det meste af maven, så er man for dum eller måske stoler man bare for meget på hvad lægen, der skal sælge operationen, fortæller. Alt er jo lyserødt når man skal af med pengene.

​Gastrectomy operation fjerner det meste af mavesækken

​Post-Gastrectomy Syndrom. Bivirkninger efter operation
Man har svært ved at klare at spise ret meget (men det var selvfølgelig også meningen). Når maven er fjernet, går maden hurtigt videre i tarmsystemet uden at være tilstrækkeligt fordøjet.

​Det medfører abdominale kramper, diarre, luftproduktion, svimmelhed, hurtigt drop i blodsukker, dårlig absorption af B12 vitamin og kalk, med risiko for blodmangel og osteroporose efter nogle måneder.

​Man får jernmangel fordi den manglende syre der normalt er i maveslimhinden, ikke er der mere, den var normalt med til at absorbere jern.

​Man er nødt til at begynde en speciel efter-operations diæt hvor man får høj protein kost, med lavt indhold af kulhydrater og ingen sukker (slik), fordi tarmen kan ikke klare at få disse ting ned helt ufordøjet.

​... hallo, hallo.. men hvis man til at begynde med spiser efter denne "efter operations diæt", så behøver man ingen operation, for så taber man sig før man når operations bordet.

Om post-gastrectomy syndrom behandling: klik her
Af denne artikel fremgår "Treatment of post-gastrectomy syndrome includes initiation of a post-gastrectomy diet, which is high in protein, low in carbohydrates, and low in concentrated sweets"

Udregn dit BMI index og se om du er overvægtig

Test dit BMI tal og dit Kalorie Forbrug
Test dit BMI - er du overvægtig?

​BMI (Body mass index)
BMI (Body mass index) måler hvor meget fedt du har i forhold til din på vægt og højde. For voksne personer.

​BMI beregner: indtast din vægt og højde og tryk "calculate" og udregn dit BMI. BMI (Body mass index) er et mål for kroppens fedt baseret på højde og vægt. Gælder voksne kvinder og mænd

​Det fortæller dit BMI dig

  • BMI under 18.5. Du er undervægtig
  • BMI 18.5-25. Du er normalvægtig
  • BMI 25-30. Du er overvægtig
  • BMI over 30. Du er kraftig overvægtig. Fed

​Din Idealvægt ligger i midten ca på en BMI på 22,5

Sådan udregnes BMI hvis du vil udregne det i hånden
I meter og kilo: BMI = Kg / M2 (Kg divideret med højde i meter i anden)
Tommer og Pund imperial BMI = Lbs x 703 / inches2 (højden i tommer i anden)

Du kan også tjekke dit BMI index i denne graf og se om du er overvægtig - og se hvor din normal vægt ligger

Falder dit BMI inden for det gule felt har du et sundt BMI. Kg er angivet øverst - Meter lodret til højre.

En sjov ting ved BMI er, at du kan bruge en tommelfinger regel for circa hvor din normal vægt ligger ud fra din højde: Normal vægten for dig i Kg er din højde i cm minus 100. Altså er du 170 cm er din normal vægt 70 kg. Er du 165 cm er din normal vægt 65 kg.

Denne regel har jeg angivet ved den grønne streg. Helt fra 150 cm til 195 cm. holder denne regel sig inden for det gule felt, dog sådan at jo højere personen er hældes der mere og mere mod grænsen til BMI 25.

Så hvis man skal holde sig i midten af BMI og anvende denne tommelfinger regel, kan personer fra 165 cm og op, trække et par kg fra, ca 5%. Så er du 170 er din normal vægt 70 minus 5% (~3kg) = 67kg. Er du 195 er din normalv vægt 95 minus 5% (~5kg) = 90 kg  

Daglig Kalorie beregning
Udregn dit daglige basale Kalorie forbrug

Daglige Kalorie forbrug (udregneren findes i del-2)
Sådan kan du udregne dit daglige Kalorie forbrug - også kaldet det basale Kalorie behov, BMR (basal metaboliske rate) eller Basal Stofskiftet. For voksne mænd og kvinder.

Angiv vægt og højde, din alder, køn og aktivitets niveau. -- Om du vil bygge muskler, vedligeholde din nuværende vægt eller tabe i vægt. Klik derefter knappen "Calculate"

​Kalorie beregneren først det basale kalorie forbrug, derefter lægges der noget til i forhold til hvor aktiv du er - altså dit aktivitets niveau, om det er let, moderat eller højt niveau. Hvis du har valgt "vedligehold din nuværende vægt" får du dit normale kalorie behov, det du skal bruge for ikke at tage på eller tabe dig.

​Laver du specielle aktiviteter, kan du udregne disse i kalorie aktivitets beregneren nedenfor. F.eks kan du se hvor mange kalorier du bruger på 1 times gåtur eller cykel-tur. Det kan du så lægge til dit basale kalorie behov.

Aktivitets Kalorie Beregner  - Kalorier forbrændt ved forskellige aktiviteter

​Aktivitets kalorie Beregner (Udregneren findes i del 2)
Aktivitets kalorie Beregner, udregner hvor mange kalorier du forbruger på bestemte aktiviteter f.eks hvis du går 1 time i moderat tempo. For voksne kvinder og mænd

Angiv vægt, hvilken aktivitet og hvor lang tid og tryk "Calculate" det nemmeste er bare altid at vælge 1 time, så ved du hvor meget du forbrænder pr. time, så kan du altid regne op eller ned.

Aktivitets beregneren udregner f.eks hvor mange kalorier du bruger til at gå en tur, gå op af trapper, cykle en tur, løbe, spinning og muskelbuilding. Du kan også se hvor mange kalorier du bruger for at spise, sove, se TV eller ved let kontorarbejde. Dit kalorie forbrug afhænger af din vægt og den aktivitet du laver.
Eksemplet i beregneren: Vejer du 80 kg, så bruger du 76 Kalorier når du sover.

Hvor mange kalorie er der i forskellig mad

​Kalorier i mad - Mængden af energi i mad udtrykkes i kalorier (Cal) eller som KiloJoules (KJ) hvor 1 Kcal er lig med 4,184 KJ. - Kalorier og Kilo-Kalorier bruges som synonymer i daglig tale, men når vi siger kalorier, skal det i virkeligheden være Kilo-kalorier (Kcal).

​Energien i vores mad kommer fra kulhydrater, fedt og proteiner . Efter maden nedbrydes i mave-tarm kanalen til små partikler og molekyler, absorberes føden til blodbanen og energien frigives og udnyttes til kroppens vedligehold, reperation og opbygning af væv og til fysiske aktiviteter og forbrændes af vores stofskifte via celle respirationen. Ved forbrændingen produceres varme lige som al anden forbrænding, og den varme holder vores kropstemperatur oppe.

​Fedt har den største energiindhold på 9 Kcal pr. gram, mens protein og kulhydrater indeholder 4,1 Kcal/g.

​Den anbefalede daglige energy (kalorier) er for voksne mænd ca 2.500 Kcal og for kvinder ca. 2.000 Kcal inkluderet let aktivitet. Dette er selvfølgelig kun en grov vejledning. Det afhænger af din vægt og dine fysiske aktiviteter. F.eks så bruger kraftige personer flere kalorier, der er mere væv til at forbrænde og der er mere vægt der skal flyttes ved bevægelse. Muskuløse personer bruger flere kalorier fordi muskelmasse forbrænder mere.

​Den vejledende daglige kalorie indtagelse afhænger naturligvis også af dine aktiviteter. Megen aktivitet kræver flere kalorier. Du kan bruge aktivitets kalorie beregneren ovenfor for at se hvor mange kalorier du bruger ved forskellige aktiviteter. Ved en times løb eller cykling kan du forbrænde 6-700 kalorier og med kraftigere aktivitet kan du forbrænde 1000 kcal.

Kalorier og Energi i vores daglige mad

​Energien fra vores mad kommer fra kalorier i fedt, kulhydrater og protein.

​Kalorie indtagelsen - Den energi (kalorier) som vi får fra vores mad, skal ikke overstige den mængde kalorier som vi forbrænder ved vore basale stofskifte, hvilestofskiftet + det der forbrændes ved vores ekstra fysiske aktivitet - hvis vi skal holde vores vægt uforandret.

​Hvis vi får færre kalorier end vi forbrænder begynder kroppen at bruge fedt og protein (muskelmasse) som brændsel og omvendt hvis vi for flere kalorier end vi forbrænder, så ophobes de ekstra kalorier som fedt og du tager på.

​Protein. Vi har behov for omkring 1 g. protein pr. kg kropsvægt. Proteinet skal indholde de 8 essentielle aminosyrer. Protein fra fisk, køb og æg er gode kilder til disse aminosyrer som vores krop har brug for til at opbygge vores krop, f.eks muskelmasse. 1 g protein indeholder 4,1 Kcal.

​Protein fra planter er generelt ikke så lødig en kilde til de essentielle aminosyrer, som regel mangler en bestemt plante en eller flere af disse livsvigtige aminosyrer og for at få en dækkende kost som vegetar må man variere de planter der indgår i kosten.

​Fedt er den mest kompakte for for energi i vores kost. 1 g. fedt indeholder 9 Kcal. Så fedt bruges af vores krop som opmagasinering af kalorier, som subkutant fedt rundt om mave, lårene og ballerne og som visceral fedt inden i vores bughule som fedt omkring vores indre organer resulterende i en fed vom (f.eks øl vom).

​Vi har ikke brug for ret meget fedt, men vi skal have nogle essentielle fedtsyrer, men så snart vi har fået disse dækket, så kan man leve på en meget fedtfattig kost, men hvorfor skulle man det, det vil indebære at man får kalorier fra proteiner eller kulhydrater.

​Kulhydrater er den billigste kilde til kalorier og normalt udgør halvdelen eller mere af vores kost af kalorier fra kulhydrater. Især i de fattigere dele af verden udgør kulhydrater en stor del af kosten. Kulhydrater er f.eks korn, ris, majs, kartofler, sukker og mad lavet af disse ingredienser som f.eks brød.

Kalorier i mad  - Kalorie Tabel

​1 gr. ren fedt i mad = 9 KCal 1 g krops fedt = 7.72 Cal (KCal) 1 lbs (pund) krops fedt (0.4536 Kg) = 3.500 Cals (KCal)

Kropsfedt er ikke ren fedt, det indeholder noget vand, bindevæv og blod og indeholder derfor mindre kalorier end ren fedt fra mad som f.eks oliven olie eller svinefedt eller palmin (palme fedt).

​Joule og Kalorier - 1 KiloCal (KCal) = 4.18 KiloJoule (KJ)

​Tag på eller tab dig. I forhold til dit daglige kalorie behov til at vedligeholde din vægt.

​Tag 1 kilo på. Spis 7.720 KCal extra - Tab dig 1 kilo. Spar (spis mindre) 7.720 KCal

​Tab dig ½ kilo om ugen - Det kan ikke anbefales af tabe sig mere end et halvt kilo om ugen svarende til ca. 500 Kcal "for lidt" daglig i forhold til dit behov.

Kalorie tabel

​på vej

Dette er Del 1  ==>Fortsættes næste side Del 2

​Del 2 er kun med PLUS+ Adgang - Køb PLUS+ Adgang her

I del 2 - Simpel vejledning hvordan du kan slanke dig:

Hans Rønne

Hej og Velkommen til Siden LangtFedtLiv.dk.
Du er velkommen til at komme med kommentarer og spørgsmål.

Du bliver bedt om email, men den er ikke synlig for andre. Det er kun så jeg kan svare dig og bliver ikke misbrugt.

Hilsen Hans Rønne (Biolog & Dyrlæge)



Mecindo er et online apotek. Vi har et stort sortiment inden for håndkøbsmedicin, vitaminer, kosttilskud og helsekost samt kropspleje