​Hvad er Blodtryk og hvad skal mit blodtryk være?

Blodtrykket
Når hjertet slår, pumper det blodet ud i arterierne og rundt i kroppen, for at give ilt til kroppen. Blodets tryk inde i blodkarrene, er dit blodtryk og det angives som mm kviksølv.

Hvis dit blodtryk er for højt, kommer der ekstra tryk på dine arterier (og dit hjerte), og dette kan føre til hjerteanfald og hjerneblødning, forsnævring af blodkar, skader på øjne, nyrer og hjernen.

Blodtrykket måles i "millimeter kviksølv (mmHg) og er skrevet som to tal. For eksempel, hvis dine tal er 120/ 80 mmHg, siger man at dit blodtryk er 120 over 80.

Det største tal er trykket i blodkarrene når hjertet lige har trukket sig sammen og pumpet blodet ud i arterierne. Blodtrykket er størst nu. Man kalder dette tal, det systoliske tryk.

Mellem hvert hjerteslag er der et hvile tryk, som kaldes det diastoliske tryk, det lille tal, som er et slags grund tryk niveau.

Forklaring til hjerte animationen.
Det blå er u-iltet blod: kommer ind fra kroppen øverst til venstre (blå pil ind) og nederst til venstre (ikke markeret). Til højre forkammer, til højre hjerte kammer ud i lunge arterierne (blå pile h. og v. side), til lungerne, hvor det bliver iltet. 

Det røde blod er iltet: kommer fra lungerne 2 røde pile i højre side på tegningen. Går til venstre forkammer, til venstre hjerte kammer og pumpes ud i aorta buen med arterie udløbere (3 røde pile øverst). Aorta, kroppens store arterie, går nedad (nederst til højre umarkeret) forsyner kroppen med iltet blod.    

​Hvad er et normalt blodtryk

Blodtrykket varierer
Det er vigtigt at forstå at blodtrykket IKKE er et fast tal, men ændrer sig meget hen over dagen og afhængig af aktivitet. Det er højere når du står op og de første par timer, selvfølgelig kroppens døgnrytme og tilpasning at nu skal du i gang med dagen. Helt naturligt.

Går du en tur, eller op ad trapper, løber, eller work out i Fitness, er dit blodtryk højere fordi det er kroppens naturlige tilpasning til din aktivitet, du har brug for mere ilt, så hjertet pumper hårdere. Har du sex stiger blodtrykket, Oh my God, vi må opfinde noget kunstig kemi (lægemiddel) imod sex, for du får jo højt blodtryk og det er dødeligt!

Er du nervøs, stiger blodtrykket, du er måske taget til lægen og er lidt nervøs. Oh my god, du har højt blodtryk, du skal på blodtryks medicin resten af dit liv. Tåbeligt.

Se nedenstående billeder hvor meget blodtrykket varierer over dagen. Det giver ingen mening at få blodtrykket målt en gang årligt hos lægen. Man kan lige så godt trække et tilfældigt nummer eller rafle om nummeret.

Tallet ER højere hos lægen i forhold til hvis du var i ro hos dig selv, det er fuldstændigt naturligt.

Højt Blodtryk? - Hvornår?
Variation over dagen

​Blodtryks variation over en dag . Blodtrykmåling hvert 30 min hos en 73 årig kvinde. Fra Harvard medical School. Den blå linie er Systolisk tryk.

Højt blodtryk? - Hvornår? Ja, når hun er hos lægen og får tjekket blodtrykket, er det 198, når hun kommer hjem 2 timer senere og er på computer er blodtrykket 120, vi tager en lille pause her. Læs igen. Det svinger fra 198 til 120!

Blodtrykket er forhøjet når hun laver mad og vasker op. Generelt højere om morgenen. Det meste af tiden under det "tilladelige" 150 for en person over 60. Godt 100 om natten. Kan du se hvor tåbeligt det er at se på et bestemt tal målt hos lægen en gang årligt?

Fra artiklen: Experts call for home blood pressure monitoring.

​Blodtryksmåling hvert 30.min hos en person med højt blodtryk. Systolisk tryk den øverste kurve. Højt Blodtryk? - Hvornår? Nogle gange normalt, lavt om natten, nogle gange højt op til 200. Fra artiklen: Nocturnal blood pressure and cardiovascular disease: a review of recent advances

Kontroller dit blodtryk ved at slappe af

Du kan kontrollere dit blodtryk ved at slappe af
Tag nogle dybe indåndinger, langsomt og dybe i 10 min. Dit blodtryk falder, du stimulerer det para-sympatiske autonome nervesystem, som afslapper kroppen.

Omvendt, hvis du er stresset er dit sympatiske autonome nervesystem (fight og flight stress system) dominerende, blodtryk og puls stiger. Tillykke dit system fungerer. Er du permanent stresset, er det hurtigt skadeligt. Sørg for at slappe af.

Hvad er normalt blodtryk

Hvad er det normale blodtryk?
Det ideelle blodtryk for voksne er under 120 over 80 (120/80). På dette niveau, har vi lavere risiko for hjertesygdomme og helbredsproblemer.

Blodtryks niveauer
Under normalt: under 100/60
Normalt: under 120/80
Forhøjet: over 140/90 (150/90 for folk over 60 år, jfr stor USA sammenlignende studie)

De fleste har blodtryk i området fra 120/80 til 140/90, hvor det sidste er grænsen for hvornår der er forhøjet blodtryk.

Selvom du ikke har forhøjet blodtryk, er det vigtigt at holde dit blodtryk så lavt som muligt. Jo højere blodtryk, jo højere risiko har du for helbreds problemer.

hvis blodtrykket er over 120/80 bør du tage skridt til at få det ned selvom det ikke er det man kalder forhøjet blodtryk.

For Lavt blodtryk
Blodtrykket kan også være for lavt og her er grænsen 100/60. For lavt blodtryk kaldes også hypotension og er som regel ikke farligt, men du kan blive svimmel, kuldskær og fryse.

​Blodtryk guidelines fra USA guidlines ændret efterår 2017
Medicin verdenen er styret af profit og for at øge indtjeningen har det korrupte FDA (USA food and drug administration), som bliver betalt af lægemiddel industrien, sænket det anbefalede blodtryk til 120/80. Fra den ene dag til den anden havde millioner af amerikanerer pludselig for højt blodtryk og bliver derfor af læger anbefalet af tage blodtryks medicin. Nu har næsten halvdelen af den voksne befolkning pludselig højt blodtryk.

Artikel: Nearly half of U.S. adults could now be classified with high blood pressure, under new definitions

Crazy world!  Bliv ikke forbavset hvis dette også kommer til danmark, vi følger godt med i det profit baserede (ikke evidens baserede) offentlige sundheds system (note: Danmark verdensrekord i kolesterol medicin, det mest latterlige og dummeste lægemiddel på denne jord).

Forresten der er ingen forskning der underbygger de nye guidelines. Tværtimod, i en undersøgelse af 48.000 indlæggelser med hjerte anfald, på 258 USA hospitaler over en 1½ år periode, viser øget dødelighed hvis patientens blodtryk er 120 eller derunder, sammenlignet med hvis patienten har blodtryk over 160.

Øget dødelighed ved blodtryk 120 - Oh My God
Bedre chance for overlevelse ved blodtryk 160 - Oh my God


Artikel Journal of american medical association 2006: Systolic Blood Pressure at Admission, Clinical Characteristics, and Outcomes in Patients Hospitalized With Acute Heart Failure

Symptomer på forhøjet blodtryk. Peter Qvortrup Geisling fortæller, hvilke symptomer, du skal være opmærksom på

Hvordan ved du om du har forhøjet blodtryk?

For højt blodtryk (hypertension) er normalt ikke noget, du føler og det giver som regel ingen symptomer eller tydelige tegn. Hvis det er meget højt kan du have hovedpine og svimmelheds anfald og tunnel syn.

Blodtryk kost og Livsstil

Den gode nyhed er, at hvis du har forhøjet blodtryk, vil sunde ændringer bidrage til at bringe det ned. Og du behøver ikke at vente til du har forhøjet blodtryk med at start sunde livsstils- og kost ændringer.

Er dit blodtryk højere end 140/90 (150/90 for folk over 60), skal du tage skridt til at få det ned. Er det lettere forhøjet kan du forsøge med kost korrigering og motion og løbende få målt trykket.

Er det meget forhøjet er det nødvendigt du også får medicin, idet et forhøjet tryk er farligt.

Hvad giver forhøjet blodtryk?
En usund livsstil og kost vil øge blodtrykket over tid. Og jo højere dit blodtryk bliver, jo højere er din risiko for at få helbreds problemer i fremtiden.​

Her er en liste over ting der giver dig forhøjet blodtryk

• Overvægt
• Stress
• Salt
• Alkohol
• Sukker
• Store mængder kulhydrat (brød, kage, slik, pizza, pasta, kartoffel)
• Lakrids
• Rygning og nikotin tyggegummi

Tjek blodtryk skemaet nedenfor

​Hvordan kan man sænke sit blodtryk?

Blodtryk kost og Livsstil

Den gode nyhed er, at hvis du har forhøjet blodtryk, vil sunde ændringer bidrage til at bringe det ned. Og du behøver ikke at vente til du har forhøjet blodtryk med at start sunde livsstils- og kost ændringer.

​1. Drik mere vand
Vand er perfekt til at sænke blodtrykket og gøre blodet tyndere (blodfortyndende) Er du dehydreret har du højere blodtryk.

2. Spis mindre salt
Snakken om at salt øger blodtryk og derfor er skadeligt er stærkt overdrevet. Undersøgelser har vist at indtagelse af meget salt, giver blodtryk stigning hos nogle, laver blodtryk os andre.

NOTE: Salt er livsvigtig, Lav saltindtagelse, mindre end 3 gram daglig, er skadeligt og giver øget risiko for død (artikel: Low salt intake may raise risk of heart attack, stroke, and death)

For meget salt øger dit blodtryk, så det er vigtigt at spise så lidt som muligt. Faktisk kan nogle mennesker med højt blodtryk kunne undgå blodtryks sænkende medicin ved at skære ned på salt.

Vi har behov for ca. 6 g. salt daglig, de fleste får en del mere end det. Hold dig på et rimeligt niveau omkring de 6 g. Saltbehov er naturligvis afhængig af vægt og aktivitet. Sveder du meget har du behov for mere salt.

Det meste af saltet, du spiser, er ikke, hvad du putter i din mad, men er i tilberedte fødevarer som færdigretter, brød, pålæg, morgenmadsprodukter, ost, chips, snacks, spegesild, ketchup, salt mandler, saltede peanuts.
Når du køber mad, kontrollere etiketterne og vælg så lavt saltindhold som muligt, når du handler ind. 
Spar på saltet når du laver mad, brug forskellige krydderier istedet, så lægger du ikke mærke til at der er mindre salt i. Lad være at sætte saltbøssen på bordet.

3. spis mere salat og grøntsager
Spis rigeligt med grøntsager af forskellig slags, det hjælper med til at sænke dit blodtryk og er iøvrigt supersundt. Ærter og bønner.
Hold igen med frugt og nøjes med 1-2 stk, der er meget sukker i og halvdelen er det skadelige og giftige frugtsukker, som i sig selv giver forøget blodtryk.

4. Undgå Panodil og kolesterol medicin - og så vidt muligt al anden medicin
Panodil er skadeligt øger blodtrykket, er ansvarlig for de fleste dødsfald af noget medicin. Ibuprofen er ikke bedre. Det samme med magnyl, codimagnyl.
Kolesterol medicin er det dummeste medicin nogensinde.

5. Spis mere Omege-3
Omega-3 som findes i fed fisk og fiskeolie kapsler, er noget af det vigtigste du kan spise.

6. Undgå Omega-6 rige olier
Omega-6 rige olier er det mest ødelæggende du kan indtage. Det er olier af Solsikke, majs, soja. Madolie, becel, margarine, hærdet vegetabilsk fedt.

7. Andet mad
Andet mad der er særlig blodtryks venligt: Kalkun, kylling, fisk, Omega-3 fiskekapsler. Middelhavs kost med olivenolie, Yoghurt. Hvidløg, chokolade, hørfrø, fiberrigt, groft istedet for hvidt brød.

Q10 kosttilskud styrker hjertet og kan sænke blodtrykket med op til 17/10 i dine tal. Drik rigeligt vand.

Undgå store mængder protein fx. kød. Undgå de giftige Omega-6 holdige olier (solsikke, majs, soja, becel, margarine, madolie) der sammen med 

mange kulhydrater, især de hurtige, er ansvarlig for hjerte-kar sygdom, plak i blodkarrene og blodprop.

8. Tab dig hvis du er overvægtig
Vægttabet vil alene give dig lavere blodtryk og reducere andre helbredsproblemer.
Den bedste måde at tabe sig på er ved at spise mere fedt (ja) og reducere kulhydrater, idet det er kulhydraterne og det høje blodsukker og insulin niveauer, der gør dig fed.

Kulhydrat rig kost er en FED kost, idet kulhydrater i overskud omdannes til fedt i leveren og transporteres som tri-glycerider og aflejres i fedtdepoterne. 

Se siden: Overvægtig ? – Simpelt at Blive Slank – Sådan Taber Du Dig

9. Drik mindre alkohol
Alkohol øger blodtrykket. Hold dig til de anbefalede grænser: 21 genstande om ugen for mænd og 14 genstande om ugen for kvinder.

10. Blodtryk og motion
Sørg for motion fx. 30 minutter gå tur daglig og tænk over, hvordan du kan blive mere aktiv i dit daglige liv. Enhver aktivitet, der øger pulsen er ideel.

11. Andet
Få blodtrykket tjekket regelmæssigt, eller køb selv et blodtryks apparat.  Sørg for at føre et u-stresset liv, få god nattesøvn, stop rygning og nikotin tyggegummi.

Stop indtagelse af sukker og Store mængder kulhydrat (brød, kage, slik, pizza, pasta, kartoffel). Undgå nitrit i færdiglavet mad, øger blodtryk.
Hold igen med lakrids.

Et stk. mørk chokolade fx. 25 g daglig er fint.

Mættet fedt og kolesterol, er sundt og ikke an-svarlig for hjerte-kar sygdomme, så du kan roligt spise smør, kokosolie og fedt på kødet. Ja, det sagde jeg - hvis du har hørt noget andet, er du bliver fyldt med misinformation. Oliven og avocado olie er også sundt.

blodtryk og alder - Skema

blodtryk og alder - Skema

The TRUTH about Blood Pressure

The TRUTH about Cholesterol

Hans Rønne

Hej og Velkommen til Siden LangtFedtLiv.dk.
Du er velkommen til at komme med kommentarer og spørgsmål.

Du bliver bedt om email, men den er ikke synlig for andre. Det er kun så jeg kan svare dig og bliver ikke misbrugt.

Hilsen Hans Rønne (Biolog & Dyrlæge)




Støt LangtFedtLiv.dk